El servei d’autobusos urbans de Sabadell implantarà una targeta pròpia sense contacte a partir de l’1 de desembre similar al conegut sistema de la T-Mobilitat. Es dirà T-Sabadell. El sistema conviurà amb l’actual fins el 31 de març de 2026, i comporta la desaparició de les actuals targetes de cartró.
La nova targeta es dirà T-Sabadell i es podrà utilitzar amb tres formats diferents.
- Per una banda, a través de l’aplicació mòbil de la TUS. Permetrà carregar i recarregar els títols habituals: el bitllet senzill, la T-10, la T-Mensual i la T-Mensual Jove. Amb el registre, els títols es podran carregar directament des de l’aplicació mòbil.
- Per altra banda, hi haurà una targeta de plàstic PVC. Es podran carregar diversos títols a la vegada, excepte el bitllet senzill. L’emissió de la targeta tindrà un cost de 4,5 euros a partir de l’1 de febrer. Entre l’1 de desembre i el 31 de gener es podrà tenir sense cost. Si es perd, caldrà comprar-la de nou però es podran carregar els títols que estiguessin comprats. Es podrà carregar des de l’aplicació mòbil, l’Oficina de la Mobilitat i els punts de venda habituals de la TUS. També des de la web de la TUS si es vincula el suport a un compte d’usuari que s’hagi donat d’alta.
- Finalment, hi haurà una targeta de cartró amb uns costos d’emissió d’un euro. Es podrà recarregar però sense registrar-se al sistema. Si es perd, caldrà pagar l’euro de nou i es perdran també el títol que porti carregat. Els títols es podran carregar a través de l’aplicació, els punts de venda de la TUS (bàsicament estancs i alguns comerços) i l’Oficina de la Mobilitat.
Segons ha avançat la tinent d’alcaldessa de Mobilitat, Mar Molina, entre l’1 de desembre i el 31 de gener els ciutadans podran adquirir una targeta magnètica o de PVC sense cost. Això sí: s’haurà de recarregar amb algun títol. A partir de l’1 de febrer, caldrà pagar l’euro per la targeta magnètica o els 4,5 euros per la targeta de PVC.
Adeu al cartró el 31 de març
Les actuals targetes de cartró es deixaran de vendre el 31 de gener i deixaran de funcionar dos mesos més tard, el 31 de març. A la pràctica els dos sistemes conviuran fins el 31 de març. Els ciutadans podran seguir comprar el bitllet senzill a l’entrar a l’autobús, sigui en efectiu o amb targeta de crèdit com fins ara.
La T-Sabadell: la T-Mobilitat de la TUS
L’Ajuntament argumenta que el nou sistema modernitzarà la forma de viatjar en autobús de la mateixa manera que ho ha fet la T-Mobilitat de l’Autoritat del Transport Municipal (ATM) però mantenint els preus dels títols propis de la TUS, que són més econòmics i surten més a compte per als usuaris del transport públic que només en mouen en autobús de la TUS.

El consistori i la cooperativa d’autobusos posaran en marxa una campanya informativa per difondre els canvis. Es farà a través dels canals oficials de la TUS, però també amb informadors a les parades, sessions informatives a casals i complexos de la gent gran i punts d’informació als centres cívics, on els ciutadans es podran donar d’alt al nou sistema.
300.000 euros
La implantació del nou sistema ha comportat una despesa d’uns 300.000 euros, que s’ha finançat en un 90 per cent amb els fons europeus Next Generation.
“És un pas molt important per modernitzar la forma de viatjar a Sabadell”, ha indicat el gerent de la TUS, Xavi Andreo, qui ha destacat que es manté el “sistema propi”.
L’Ajuntament destaca que la TUS va batre l’any passat el seu rècord de validacions, amb 16,7 milions, un increment del 15 per cent respecte l’any anterior.
Foto portada: el president de la TUS, Juanje Rodríguez, la tinenta d’alcaldessa Mar Molina i el gerent de la TUS, Xavier Andreo, presentant la nova T-Sabadell. Autor: J.d.A.
