ISabadell.cat
Els propietaris de patinets elèctrics hauran de tenir una assegurança a partir de 2026

Els propietaris de vehicles de mobilitat personal (VMP), per exemple de patinets elèctrics, hauran de tenir una pòlissa de responsabilitat civil a partir de l’any vinent si volen circular. Així ho ha aprovat fa poc el Congrés, modificant la Llei d’Assegurances d’Automòbils. Per a fer-ho possible caldrà crear un registre de propietaris a la DGT i aprovar un reglament que desenvolupi el canvi de llei.

Fins ara els patinets elèctrics, però també els segways o els hoverboards, podien circular sense assegurança ni cap tipus de requisit. És habitual veure menors de 16 anys en patinet elèctric, conduir-lo sense portar casc o patinets amb més d’una persona a sobre.

Patinets elèctrics. Autora: Lucía Marín.
Dues noies en patinet elèctric, fa un temps. Autora: Lucía Marín.

A partir de 2026, si es desenvolupa el reglament que ha de concretar el canvi de llei ja aprovat al Congrés, hi haurà dos canvis importants. Per un banda, la Direcció General de Trànsit tindrà un registre de propietaris de VMP. Ara per ara es desconeix quants patinets elèctrics circulen. El registre farà possible que sigui necessari que cada propietari contracti una pòlissa de responsabilitat civil. Un cop la norma entri en vigor, hi haurà una moratòria informativa prevista de sis mesos, durant els quals no es sancionarà. En països com França, Països Baixos o Alemanya l’assegurança en els VMP és obligatòria des de fa alguns anys.

Ordenances municipals

Aquesta modificació legal sorgeix després que alguns municipis hagin desenvolupat les seves ordenances. Sabadell l’està tramitant. El projecte es va presentar el passat mes de febrer i preveia una edat mínima i cas obligatori. El consistori calcula que el 5 per cent dels accidents de trànsit que van haver-hi a la ciutat l’any 2023 van tenir un VMP implicat.

Els patinets elèctrics

Els patinets elèctrics i la resta de VMP van créixer de forma exponencial durant els anys anteriors a la pandèmia. No obstant, des de fa un parell d’anys els especialistes detecten un fre, fins i tot una reducció, del seu ús. Molts ho atribueixen a la prohibició de fer entrar el patinet al tren, cosa que n’ha limitat el seu ús com a vehicle habitual o combinat amb el transport públic, i n’ha reduït el seu creixement entre els adults, quedant com un vehicle molt emprat -això sí- per adolescents i joves.

Foto portada: usuaris de patinets elèctrics. Autora: Lucia Marin.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa