Obres al carrer de l'Estació: de zona blava a plaça. Autor: J.d.A.

Retard general a les obres de la Gran Via, que acabaran a la tardor

FES-TE SUBSCRIPTOR!

Si t’agrada iSabadell, ajuda’ns a créixer i fes-te SUBSCRIPTOR. A més, tindràs avantatges exclusius.

Consulta AQUÍ els avantatges i FES-TE SUBSCRIPTOR ARA, AQUÍ.

—————————————————————————–

Des de fa mesos, circular en cotxe, bus o a peu per la Gran Via és presenciar un safari d’obres. Es van projectar a l’anomenat Programa Gran Via – Ripoll a través de l’acord polític entre el PSC i Junts per Sabadell el passat mandat i s’havien d’acabar abans de les eleccions primer i abans de l’estiu després. Però bona part dels treballs porten retard i ara la nova data clau és la tardor.

Des de l’entorn de la plaça d’Espanya i fins la confluència de la Gran Via amb la Rambla, hi ha cinc obres en dansa i algunes a l’espera. Només s’ha finalitzat l’obra per tapiar el pas soterrat a l’alçada del Parc Taulí i fer un pas de vianants més ample en superfície. 180.000 euros. Controvertits perquè ara els semàfors duren bastant més i les retencions de trànsit al cotxe però també als busos encara es deixen notar més.

Les altres cinc obres van amb un retard sensible. Al carrer d’Antoni Forrellad s’estan ampliant les voreres, entre la plaça d’Espanya i la carretera de Prats. Es canvia l’enllumenat i es farà un carril bici. Segons informen fonts municipals, hi ha hagut dificultats a l’empresa per accedir al material. El pressupost és de 455.000 euros. Havien de durar quatre mesos. Van començar a finals de gener. Ja en porten més de sis.

Operaris treballant a ple sol, l'agost de 2023, en les obres del lateral de la Gran Via. Autor: J.d.A.
Operaris treballant, l’1 d’agost de 2023, en les obres del carrer de Quevedo. Autor: J.d.A.

Seguint baixant cap al Centre, el lateral de l’Artextil està pràcticament finalitzat. S’ha ampliat la vorera, a costa dels aparcaments. I s’han plantat uns arbres, de no gaire tamany. No hi ha carril bici. Però al carrer de Quevedo les obres han encallat i no estaran acabades fins a la tardor, segons el càlcul actual de l’Ajuntament. També per problemes amb els materials. 416.000 euros pressupostats per tenir una plaça de 3.500 metres quadrats al barri de Covadonga.

L’antiga zona blava del carrer Estació – Illa ja ha passat a la història. Aquí les obres estan a punt d’acabar. De moment és una plaça dura amb uns arbres també petits. També ha calgut reordenar la circulació. S’espera que a llarg termini sigui una illa verda. El pressupost ha estat de 800.000 euros per tenir una plaça d’uns 2.500 metres quadrats al límit est del Centre.

Obres al lateral de la Gran Via, al carrer d'Alguersuari i Pascual, a l'Eixample. Autor: J.d.A.
Obres al lateral de la Gran Via, al carrer de Calassanç i Duran, a l’Eixample, aquest dimarts. Autor: J.d.A.

Més obres: a Calassanç i Duran, entre Sol i Padrís i l’avinguda de Barberà, les obres també acabaran a la tardor. Segons informa l’Ajuntament el calendari s’ha hagut d’adaptar per “adequar-se als requeriments d’ADIF“. Les vies del tren passen per sota i hi ha algunes instal·lacions en superfície. 400.000 euros en dues fases per tenir una “zona d’estada” de 1.500 metres quadrats.

Finalment la nova entrada sud a la Rambla des de l’avinguda de Barberà també ha patit dels retards. L’Ajuntament ha reajustat la velocitat de les obres per “fer-les compatibles amb la mobilitat dels vehicles i les persones”, cosa que ha implicat que només s’ha tallat el trànsit de nit. Inicialment havien de durar tres mesos i acabar a l’abril o principis de maig. El pressupost és d’un quart de milió d’euros (266.000 euros en concret).

Treballs pendents

D’entre les obres previstes al Programa Gran Via – Ripoll, a banda dels retards també hi ha alguns treballs en cua. S’han de tancar pasos de vianants soterrats entre la Rambla i la carretera de Barcelona, a l’alçada dels antics Maristes per exemple. També cal ampliar les voreres a Alcalde Ribé, entre la plaça d’Espanya i l’avinguda de Matadepera (700.000 euros). Però l’empresa va renunciar a fer-les i s’han d’adjudicar de nou. També està aprovat el projecte per ‘renaturalitzar’ l’exterior de Fira Sabadell (400.000 euros). Fora de l’àmbit Gran Via, però aprovades dins aquest programa municipal, cal reordenar l’espai just al davant del tanatori municipal, a Nostra Llar (290.000 euros).

En global, hi ha una desena de projectes amb una inversió conjunta de 3,9 milions d’euros. Els fons Next Generation de la Unió Europea en paguen el 75 per cent, la resta l’Ajuntament.

A l’espera de la Ronda Nord

Les actuacions laterals a la Gran Via són producte del suport de Junts per Sabadell al govern municipal socialista el passat mandat, primer amb Lourdes Ciuró i continuat per Lluís Matas. Tot a l’espera d’una solució a llarg termini a la mobilitat de la principal artèria de Sabadell. Segons l’executiu municipal i Junts per Sabadell han de passar per la Ronda Nord Sabadell-Terrassa o, almenys, per la connexió de la C-58 amb Castellar, en la Ronda Nord de Sabadell.

Foto portada: la nova ‘zona d’estada’ al carrer de l’Estació amb el carrer de l’Illa, fins ara una zona blava, aquest dimarts. Autor: J.d.A.