Sabadell disposarà en les properes setmanes d’una flota de neteja viària i recollida de residus totalment renovada. L’alcaldessa de Sabadell, Marta Farrés, i representants de l’empresa SMATSA han presentat la maquinària aquest matí. L’Ajuntament ha invertit 14 milions d’euros per comprar 123 noves màquines, la meitat de les quals ja han arribat i l’altra meitat ho farà abans que acabi l’any. Un cop matriculades i assegurades, començaran a circular.
L’últim cop que es va canviar la flota de vehicles de neteja va ser l’any 2014, quan també es va renovar d’una tacada. Segons ha presentat Farrés, el gran canvi es produirà en la neteja de carrers i places. Els nous vehicles tenen més capacitat de neteja, i podran fer més feina en més temps, cosa que hauria de permetre augmentar la freqüència de pas, reduir punts negres a la ciutat i incrementar la sensació de neteja. No debades la neteja és la principal preocupació dels sabadellencs, segons el Dibaròmetre de la Diputació publicat l’estiu de l’any 2024.
“La neteja és el nucli de la política local”
En general, la neteja és la gran preocupació habitual a la majoria de municipis quan es pregunta sobre els serveis municipals. És el contracte més gran de tots els ajuntaments. En el cas de Sabadell, s’hi destinen uns 20 milions d’euros cada any, gairebé el 15 per cent del total del pressupost de l’Ajuntament. “La neteja és l’ADN de la política local; és el seu core [el nucli]. La meitat de les peticions que rebo via xarxes tenen a veure amb aquest servei, a qui la ciutadania donem gran importància”, reconeix Farrés.

“Tenim una ciutat neta però encara la volem millor. Val la pena recordar que no és més net qui més neteja sinó qui menys embruta però com a Ajuntament hem de garantir que es pugui treure tot el rendiment als equips i reforçar zones”, ha declarat Farrés: “guanyarem eficàcia i capacitat de resposta”. Entre altres millores, les màquines faran menys soroll, són més eficients energèticament i de cara als treballadors els vehicles tenen aire condicionat, a diferència dels anteriors.
A partir d’ara, quan els vehicles estiguin matriculats i tinguin assegurança, començaran a circular. La meitat de la flota ho farà de forma imminent. La resta arribarà abans que acabi l’any, segons les previsions de l’empresa.
Què s’ha comprat?
L’Ajuntament ha adquirit 123 màquines de neteja viària. Entre les novetats, hi ha una escombradora elèctrica per a àrees de vianants, fregadores de voreres amb aigua a molta pressió, recol·lectors de compactació i equip amb un dipòsit i pistola d’aigua a pressió, a més de miniescombradores, vehicles d’hidroneteja, cisternes de baldeig amb una barra d’aigua ampliable de fins a 2,5 metres o un furgó elèctric per recollir mobles per a carrers estrets. Els supervisors del servei incorporen motos elèctriques i cada centre de treball tindrà un dipòsit i pistola d’aigua a pressió propi.


També es renova la totalitat de la flota de recollida de residus. Entre les novetats dels camions, podran netejar la zona sota els contenidors mentre es carreguen i descarreguen les deixalles. Tots els vehicles estan preparats per a càrrega lateral però sent compatibles amb altres mètodes de recollida, segons ha apuntat Farrés, qui ha avançat una prova pilot per recollir porta a porta el paper i cartró comercial. Pel que fa a la resta de fraccions i mètodes, argumenta que prefereix un “criteri de prudència” abans d’optar per mètodes com la validació electrònica de contenidors o generalitzar el porta a porta.
Per adquirir la maquinària, tant l’empresa com el consistori han estudiat propostes de més de 40 proveïdors nacionals, europeus i internacionals. A banda també s’ha canviat la imatge del servei, que començarà a circular amb l’eslògan ‘Sabadell + neta i + bonica’.
Qui i com es paga?
L’Ajuntament ha comprat les màquines, que són titularitat municipal. Ho ha fet al comptat, a compte del superàvit municipal. El ple ho va validar fa un parell de setmanes (més info: ‘14 milions per renovar els camions de neteja‘). Farrés ha destacat l’esforç econòmic. “L’Ajuntament inverteix cada any una mitjana de 10 milions d’euros; 40 milions al llarg del mandat. Aquí hem destinat 14 milions, gairebé la inversió general de la ciutat en un any i mig. És un esforç important”. En relació a la maquinària anterior, serà venuda. Un petit ingrés, apunta Farrés, sense concretar una previsió del que es pot ingressar per aquesta via. Es tracta de maquinària “obsoleta”, en alguns cas amb més de 500.000 quilòmetres o milions de contenidors carregats i descarregats.
I els contenidors?
La modernització de la flota de vehicles anirà acompanyada en els propers mesos d’una prova pilot amb nous contenidors, segons ha avançat Farrés a preguntes d’aquest digital. Però no es canviaran tots de cop. Es farà una prova limitada per veure’n el funcionament. “Renovar els contenidors és una inversió potent i abans de fer-la volem assegurar-nos que tot funcioni bé”, ha assegurat, anunciant novetats abans que acabi l’any.
