El Sistema d’Emergències Mèdiques (SEM) renovarà totes les seves ambulàncies amb l’objectiu d’oferir un servei més eficient als usuaris. El nou model assistencial començarà a implementar-se el proper 25 de juny a la Regió Sanitària Metropolitana Nord. Una de les principals novetats és que els vehicles estaran equipats amb electromedicina d’última generació, cosa que permetrà avançar el diagnòstic dels pacients i decidir quin hospital és més adequat per a les seves patologies.
Els canvis s’han presentat aquest dilluns a l’hospital Parc Taulí amb la presència de diferents autoritats. La delegada del Govern de la Generalitat, Pilar Díaz, ha explicat que es tracta d’un projecte “estratègic” per “garantir una atenció sanitària de qualitat i amb una capacitat d’adaptació constant”. Pel que fa a les xifres, el nou contracte destina una inversió de 385 milions d’euros a la regió sanitària i preveu un increment del 8,5 per cent del nombre d’ambulàncies, passant de 256 a 278.

Entre les millores previstes, Antonio Carballo, cap territorial, ha destacat que es reforçarà la cobertura assistencial al Vallès Occidental amb l’ampliació dels recursos disponibles a diversos municipis. En concret, a Sabadell hi haurà tres noves unitats de suport vital bàsic i un increment de 40 hores de cobertura. En la mateixa línia, ciutats de l’entorn com Barberà del Vallès, Castellar del Vallès o Castellbisbal ampliaran el seu horari a 16 hores cadascuna.
Innovació tecnològica
Gemma Cuadras, membre de l’equip d’emergències, ha exposat que un dels principals avenços dels nous vehicles serà la tecnologia. A les ambulàncies de suport vital avançat es podran fer ecografies o analítiques de sang al moment. A més, comptaran amb dispositius per analitzar gasos o sistemes de retenció infantil, entre altres aparells. “Això farà que poguem avançar el diagnòstic per començar el tractament al lloc de l’incident i decidir a quin hospital hem d’anar en funció de les necessitats de la persona”, ha detallat.

El projecte també comportarà la incorporació de tres noves tipologies d’unitats específiques: les de Suport Logístic Sanitari (SLS), que donaran suport en incidents amb múltiples afectats i traslladaran els psicòlegs d’emergències; ambulàncies polivalents, que tindran capacitat per transportar persones que pesen més de 170 quilograms; i vehicles llançadora, que faran desplaçaments curts i ràpids que no siguin urgents (per exemple, quan ja s’ha donat l’alta i s’ha de portar el pacient a la seva residència).
Distribució de recursos
Carballo ha expressat que el repartiment de recursos humans i materials entre les diferents localitats s’ha decidit amb criteris estrictament científics i tècnics. D’aquesta manera, s’ha treballat amb l’Institut Cartogràfic i Geològic de Catalunya (ICGC) per analitzar l’activitat assistencial registrada els darrers anys, les dades demogràfiques, la dispersió poblacional i les característiques orogràfiques del territori.
