iSabadell.cat
El Taulí, pioner a Catalunya en la cura d’un aneurisma pediàtric gegant

L’Hospital Parc Taulí ha dut a terme la reparació d’un aneurisma gegant a un pacient pediàtric fent servir una tècnica endovascular, és a dir, a través de l’interior dels vasos sanguinis. Aquesta intervenció ja s’havia practicat en adults, però és la primera vegada que es fa amb un menor a Catalunya. El pacient, que té 15 anys, ha pogut recuperar-se ràpidament. La seva evolució ha estat favorable i les proves diagnòstiques posteriors han mostrat una millora neurològica significativa.

Segons detalla l’hospital sabadellenc, es tracta d’un procediment mínimament invasiu que ha consistit en fer una punció en la regió femoral del malalt per introduir-li dos malles extensibles de la tipologia ‘flow diverter’, és a dir més flexibles i amb capacitat de redirigir el flux sanguini.

Un aneurisma de 4,5 centímetres

El pacient, de només 15 anys, va arribar al centre sanitari perquè patia una cefalea ocasional. Durant l’exploració, els metges van observar que tenia un aneurisma gegant de 4,5 centímetres a l’arteria caròtida interna. Un equip multidisciplinar amb especialistes del departament de neurocirurgia pediàtrica i adulta i amb neuropediatria va valorar el cas i va decidir fer una intervenció amb aquesta tècnica per evitar que el jove hagués de passar per un procés quirúrgic.

“Després de fer diferents reunions amb els especialistes del Parc Taulí, vam realitzar aquesta tècnica perquè l’aneurisma era molt llarg i en l’actualitat no hi ha material per aquest tipus d’aneurismes en els vasos sanguinis. A més a més, és menys invasiva i la recuperació dels pacients és molt més ràpida”, ha explicat el doctor Nicolás Romero, especialista de la Unitat de Radiologia Vascular Intervencionista.

La intervenció va durar aproximadament una hora i trenta minuts. Es va fer una cateterització selectiva per reconstruir la paret arterial. Per poder fer aquest procés es van introduir microcatèters per l’artèria per poder unir les dues parts sanes del vas sanguini i desplegar els stents, creant un pont. Com l’aneurisma era gegant i molt llarg, es va utilitzar la tècnica telescopar.

Recuperació ràpida

El centre sanitari ha indicat que la intervenció va ser un èxit i el pacient es va recuperar molt ràpidament. Com era la primera vegada que aquest procediment es feia servir en un pacient pediàtric, els professionals van decidir fer el control i el seguiment posterior a l’operació des de la Unitat de Cures Intensives. L’evolució del noi va ser favorable i les proves diagnòstiques van mostrar la millora neurològica.

Foto de portada: l’equip de la Unitat de Radiologia Vascular Intervencionista. Autor: cedida.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa