Foto portada: estació Sabadell Nord, de Rodalies i FGC. Autora: Alba Garcia.

Aprovat definitivament el Pla Específic de Mobilitat del Vallès

El Diari Oficial de la Generalitat (DGC) publica la resolució d’aprovació definitiva del Pla Específic de Mobilitat del Vallès i el seu estudi ambiental estratègic, un cop completat el procés d’informació pública i tramitació ambiental.

Aquest pla proposa una setantena d’actuacions encaminades a una mobilitat més sostenible, eficient i segura. Les propostes tenen com a horitzó temporal l’any 2026 i estan valorades en prop de 2.500 milions. Una fita rellevant és l’increment previst de la quota del transport públic. Es vol passar del 13 per cent actual fins al 21 per cent en la mobilitat interna i del 43 per cent al 50 per cent en les relacions amb Barcelona. Actualment, es fan 845.000 desplaçaments diaris interurbans al Vallès i 580.000 desplaçaments diaris amb l’àmbit de Barcelona.

Les principals actuacions

Transport ferroviari

  • Formació d’un tram de la línia orbital ferroviària entre Sabadell i Granollers.
  • Construcció de 10 noves estacions (de les quals 3 són intercanviadors).
  • Increment de freqüències de la línia de Rodalies R8 i el perllongament fins a Sant Celoni, d’una banda, i fins a Vilafranca del Penedès, de l’altra.
  • Desdoblament de la línia R3 Montcada – la Garriga i de la Garriga a Vic.
  • Estudi d’oportunitat per decidir la millor alternativa de nou túnel ferroviari de Collserola.
  • Construcció del túnel de Montcada i Reixac (R4) i soterrament de l’R2 a Montcada i Reixac.
  • Perllongament de serveis de la línia de Rodalies R1 fins a la UAB.
  • També es construiran nous parks and ride.

Autobusos interurbans

  • El Pla aposta per actuacions com la implantació de diversos corredors BRCAT, plataformes reservades al bus.  Els corredors BRCAT proposats són:
  • Caldes de Montbui – la Llagosta.
  • Mollet del Vallès – Vall del Tenes.
  • La Llagosta – UAB.
  • Terrassa – Sabadell – Granollers.
  • Sabadell – Castellar del Vallès.
  • Cerdanyola – Barberà – Sabadell.
  • Rubí/Sant Cugat – Cerdanyola.
  • Paral·lelament, el Pla inclou també el reforç de les línies exprés.cat, així com la construcció d’una terminal de busos a la UAB.

Xarxa viària

  • Ampliació de la capacitat de la C-58 (ja executades o en execució) i la C-17 (algunes també en execució) i el corredor AP-7/B-30.
  • Estudi dels efectes sobre la mobilitat de l’alliberament dels peatges de la C-33 i l’AP-7 prevista enguany.
  • Estudis de velocitat variable per a la millora de gestió del trànsit al corredor AP-7 / C-58 / C-33 i Bus VAO.
  • Formació de la ronda nord dels sistemes urbans de Terrassa i Sabadell.
  • Desdoblament de la B-124 entre Sabadell i Castellar del Vallès.
  • Millores puntuals en la xarxa comarcal.

Vies pedalables

  • Ampliació de la xarxa interurbana d’itineraris, tot prioritzant els corredors amb més demanda.
  • Construcció de 30 nous aparcaments segurs per a bicicletes en les estacions ferroviàries i de transport públic.
  • Millora de la permeabilitat d’infraestructures viàries.

Transport de mercaderies

  • Disminució del trànsit de pas de camions pel Vallès gràcies al desenvolupament del Corredor ferroviari del Mediterrani.
  • Nova terminal intermodal de mercaderies de la Llagosta que permeti una major potenciació de l’ús del ferrocarril.
  • Promoció de l’eficiència i ambientalització de les flotes de transport de mercaderies.
  • Millora de la circulació de vehicles pesants a la xarxa d’alta capacitat.

Gestió de la mobilitat

  • Nous models de regulació del trànsit als nuclis urbans amb regulació de l’aparcament o restricció del vehicle privat.
  • Nous models de tarifació viària de la xarxa viària d’altes prestacions i dels accessos a Barcelona.
  • Impulsar plans específics de mobilitat per als grans centres generadors de mobilitat de la comarca.
  • Regulació dels títols i tarifes del transport públic de forma més eficient, justa i equitativa.
  • Millorar la informació estàtica i dinàmica sobre el transport públic i la intermodalitat
  • Promoció del vehicle elèctric i dels vehicles d’alta ocupació.

Foto portada: estació Sabadell Nord, de Rodalies i FGC. Autora: Alba Garcia.

Comments are closed.