L’alcalde de Barberà, Xavier Garcés (PSC), ha repassat l’actualitat de la ciutat en matèria d’inversions, barris, obres i projectes estratègics. Igualment, ha aprofitat l’ocasió per fer balanç del mig mandat de govern compartit amb ERC, del qual n’ha destacat una “valoració positiva”. En la seva compareixença davant dels mitjans, Garcés ha desgranat amb detall el full de ruta per al que resta de legislatura, centrant-se en qüestions clau com el transport, la vida als barris, la seguretat i la gestió de residus, entre altres àmbits rellevants.
Recentment s’han aprovat les ordenances municipals, que enguany es mantenen congelades, tot i incorporar-hi algunes revisions puntuals. En primer lloc, s’ha unificat l’IAE (Impost d’Activitats Econòmiques) per igualar la càrrega fiscal entre barris, i s’ha aplicat un increment a l’IBI (Impost de Béns Immobles). L’alcalde ha detallat amb cura cadascun d’aquests ajustos, abordant cada compromís amb la ciutat.

D’entrada, ha situat la transició energètica com un dels pilars de l’acció municipal, destacant la instal·lació prevista de plaques fotovoltaiques als equipaments públics. “Hem de potenciar la generació d’energia verda”, ha subratllat, reivindicant el camí cap a un model més sostenible. Pel que fa a l’àmbit educatiu, Garcés ha remarcat la importància del programa Barberà, ciutat educadora, un projecte orientat a reforçar el pont entre l’escola i el món laboral, i acompanyar els joves en la seva transició cap al treball.
Transport públic i circulació
Un dels pals de paller per seguir avançant és la millora de la connexió interurbana. Segons ha exposat l’alcalde, el govern municipal celebra l’increment de freqüències de les línies A1 i A2, que enllacen Barberà amb Barcelona i diversos municipis del Vallès. Tot i això, Garcés ha reclamat la implantació d’un bus exprés que connecti de manera directa Barberà–Barcelona, atès que “quan els busos arriben a la ciutat procedents d’altres municipis ja van plens”. Pel que fa a les reformes previstes en infraestructures viàries, l’executiu contempla actuacions a la N-158 i a la sortida 20 de l’AP-7, un punt que “provoca embussos” de manera recurrent. L’adjudicació dels treballs ja està formalitzada i s’espera que les obres s’iniciïn en breu.
En els propers anys, es preveu que la futura línia R9 de Rodalies -amb el Vallès com a un dels seus nuclis neuràlgics- esdevingui una realitat. “Ens permetrà vertebrar la comarca i, en el cas de Barberà, disposar de dues estacions de tren”, ha assenyalat l’alcalde. Garcés també ha qualificat “d’imprescindibles” els intercanviadors de la R4 i la R8, previstos en el mapa de mobilitat del 2028, i que han de facilitar connexions més àgils i eficients dins la xarxa ferroviària metropolitana.
Gestió de residus
D’altra banda, una de les polítiques més controvertides és la gestió de residus i la implementació de la ja coneguda taxa de residus, que ha generat un notable rebuig entre la ciutadania. En aquest context, Garcés -qui també és president del Consell Comarcal del Vallès Occidental– ha explicat que s’està duent a terme una “campanya informativa” que s’allargarà al llarg de tota la legislatura, amb l’objectiu de clarificar els procediments i conscienciar sobre la correcta gestió dels residus. Entre les novetats més rellevants, l’Ajuntament ha desplegat una nova flota de contenidors, moderns i més eficients, per millorar la recollida i el reciclatge a tota la ciutat.

Pel que fa al funcionament i a la quantificació de la gestió de residus per llar, els contenidors blaus i el verd estaran oberts però caldrà identificador. El contenidor groc i orgànic estaran tancats i no hi haurà limitació. Mentre que el contenidor gris experimentarà canvis: cada llar podrà fer-ne ús fins a 152 vegades l’any. El nou sistema intel·ligent es desplegarà als barris de La Romànica, Casc Antic, Eixample-Can Llobet i Can Serra: “serà un èxit”, reafirmava Garcés.
Equipaments i barris
Pel que fa a pavellons i instal·lacions municipals, s’ha avançat notablement en matèria d’accessibilitat, amb la incorporació d’un ascensor al Pavelló Can Serra, així com amb la renovació de la pista d’atletisme, la qual va veure formalitzada l’adjudicació de les obres ahir mateix. Una de les grans novetats és el Pla Integral del Barri del Casc Antic, que preveu una inversió global de 25 milions d’euros, cofinançats pel consistori (10 milions) i la Generalitat (15 milions). Aquest projecte aspira a una transformació urbanística integral i a l’impuls de noves instal·lacions, com l’Escola Taller, amb l’objectiu de fomentar la inclusió laboral i dinamitzar el teixit social i econòmic del barri.
D’altra banda, l’alcalde ha defensat la continuació de diverses actuacions estratègiques per a la ciutat, com el Pla Especial d’Ús Recreatiu, orientat a protegir les escoles de la proximitat de centres d’apostes; el Pla Especial del Riu Ripoll; el Pla de Tempesta; i el Pla Urbanístic, dissenyat per pacificar els carrers i millorar la convivència. Pel que fa a la seguretat, s’han incorporat dues unitats canines i s’ha reforçat el cos de la policia municipal amb 10 nous agents de patrulla, sis dels quals estan actualment realitzant el curs i s’incorporaran en breu.
