Els peixos no tanquen els ulls, Erri de Luca

Crítica literària: ‘Els peixos no tanquen els ulls’, de Erri de Luca

Infància i aprenentatge són dos termes que van de la mà. Al principi es tracta d’una unió de fet, la simultaneïtat amb què transcorren els primers anys i les experiències formatives es considera una cosa natural. Amb el temps, però, la convivència mútua acaba enterbolint-se, ja sigui perquè la infància està sotmesa en tots els casos a un límit temporal, ja sigui perquè l’aprenentatge cessa, com a regla general, per falta de voluntat i excés de displicència.

El fonamental és que el què aprenem en la infància roman fixat en la nostra memòria de manera més vehement i sobreviu a la tirania de l’oblit amb major rebel-lia. Per això, tots recordem el primer petó, el primer ball, el primer viatge o la primera borratxera, perquè acostumen a ser experiències lligades a la infància i perquè ens ensenyen alguna cosa de la vida que servirà de pauta per a posteriors conductes.

Erri de Luca novel-la l’etapa d’aprenentatge d’un jove en el que podria haver estat un estiu qualsevol, però que serà l’estiu aquell en que tot passarà: el primer amor, la primera baralla, la primera decepció, les primeres nocions de justícia, fidelitat i sofriment. Els 10 anys del protagonista han estat anys de teoria, d’aprenentatge de la llengua per comunicar-se i de la literatura per conèixer-se i, totes dues, llengua i literatura, han estat fonts de coneixement del funcionament de la vida, de tal manera que la seva idea de les pulsions humanes ha estat modelada per lectures i gramàtiques. Però la vida és una altra cosa, sortir de la closca teòrica a la realitat pràctica li permetrà acarar l’autèntic valor de les paraules i el seu significat real més enllà de novel-les i diccionaris. La infància és el germen de tot el que serà, el viver d’on s’alimenta el nen per modelar el que serà l’home i, en aquest sentit, literatura i vida comparteixen les seves veritats per configurar l’adult que sap com absorbir-les.

Els peixos no tanquen els ulls delata en el seu estil al seu autor, un Erri de Luca, ex-paleta i ex-camioner, que escriu tal com ha viscut, a cops, entenent que les experiències viscudes et formen, però que no són res sense el corpus teòric que donen els llibres i el seu potencial formatiu. D’ací que l’escriptura, la translació del viscut al paper, sigui una doble forma de veritat, una amalgama entre el carrer i la lletra, i no hi ha millor manera de plasmar aquesta veritat doblement avalada que amb un estil rotund, sec, gens retòric, en què cada frase és una sentència inapel-lable que no deixa lloc per al dubte. El passat existeix, la infància hi és, però davant la possibilitat que s’esvaeixi en el temps o que pateixi la vulnerabilitat del dubte, l’escriptura afirma rigorosament que allò va passar i que va passar d’aquella determinada manera, sense adorns ni embuts, amb l’autoritat que atorga dir amb fermesa el què és breu i amb brevetat el què és ferm.

Un excel-lent descobriment per als que hem ignorat a Erri de Luca i un esperó per recuperar el que ja s’ha publicat i esperar amb impaciència noves mostres d’aquest talent seu per fixar la seva memòria en la nostra memòria.

Esteve

One Comment

  1. Jesús M. Tibau

    Comentarem aquest llibre al club de lectura del mes de març, i demanem permís per a copiar aquesta crítica del llibre al tríptic informatiu, que inclouria enllaç corresponent.