Un autobús de la TUS, a la Via Massagué, l'abril de 2024. Autor: ACN.

2024 va ser de rècord per a la TUS: 16,5 milions de viatgers

Després d’un 2023 de rècord, amb més de 14,5 milions de viatgers, l’empresa concessionària del transport urbà, la cooperativa TUS, va tancar el 2024 deixant molt enrere les seves xifres històriques. I és que el nombre de viatgers va créixer gairebé un 15 per cent l’any passat, arribant a 16,76 milions de viatgers. La nota mitjana del servei és de 8,42 punts sobre 10 segons l’enquesta de satisfacció duta a terme a 1.200 viatgers la passada tardor.

Les línies que recorren l’eix central de nord a sud i de sud a nord (L1, L2 i L3) segueixen sent les més utilitzades. Tenen 5,6 milions d’usuaris, més d’un terç del total. A continuació hi ha el creixent eix de les línies L5, L55 i L15, que creua Sabadell des de Les Termes fins a Can Rull o la Roureda, passant per l’Eixample, el Centre, l’Eix Macià i la Concòrdia. Aquestes línies tenen més de tres milions de viatgers. L’any passat la freqüència de pas d’aquest eix va deixar de ser d’un bus cada 12 minuts per ser d’un bus cada 10 minuts, apunta la companyia. De fet l’eix L5/L55 és un dels que té més potencial de creixement a mig termini.

Una parada de bus de la TUS a Torre-romeu. Autor: D.Jiménez.
Una parada de bus, a Torre-romeu. Autor: D.Jiménez.

Segons la TUS, la mitjana d’usuaris en un dia feiner és de 63.551, un 13,2 per cent superior a l’any 2023. Els dissabtes pugen als busos 26.306 viatgers de mitjana (+16,36%) i els diumenges ho fan 12.506 viatgers (+18,21 per cent).

Els bitllets més usats

La targeta de l’Autoritat del Transport Metropolità T-Usual és la més utilitzada. Representa una de cada quatre validacions. Permet la correspondència amb ferrocarril (Rodalies o FGC) i busos interurbans. La T-Jove de l’ATM representa el 17,2 per cent de les validacions. El carnet de tarifació social de l’Ajuntament es queda en el 14,7 per cent. La T-16 representa el 12,7 per cent dels viatges totals. La T-10 de la TUS arriba al 9,7 per cent i la T-mensual de la TUS es queda en el 8,7 per cent dels viatges. Cal recordar que els abonaments mensuals estan bonificats al 50 per cent per les administracions.

Un autobús de la TUS, al centre, en una imatge d'arxiu. Autor: David B.
Un autobús, al centre, en una imatge d’arxiu. Autor: David B.

Paradoxalment els viatgers han pujat però han baixat les vendes en un 17,1 per cent i un 15,6 per cent les validacions. La cooperativa ho explica perquè els abonaments mensuals -i el desplegament de la T-Mobilitat- segueixen guanyant pes.

Satisfacció

La TUS també ha presentat la seva enquesta de satisfacció, que es va fer a 1.200 usuaris entre octubre i novembre a diverses línies, barris i franges d’edat i horàries. La valoració global del servei és de 8,42 punts sobre 10. L’any 2023 es va tancar amb una valoració de 7,55 punts sobre 10. És a dir, que en un any ha pujat 9 dècimes. El 95,6 per cent dels usuaris valora amb un 7 o més la qualitat del servei. En destaquen, segons la companyia, la informació del servei, l’accessibilitat, el recorregut de les línies i la conservació i neteja dels vehicles.

Canvis duts a terme el 2024

L’any passat es van estrenar set vehicles híbrids. Ara la TUS en té 35, gairebé la meitat de la flota. En destaquen que es redueix la petjada ambiental un 32 per cent. L’any 2024 es va introduir també el nou Sistema d’Ajuda a l’Explotació (SAE) que incorpora pantalles d’informació del servei dins dels busos, juntament amb 136 nous panells electrònics a les parades. També es va actualitzar l’aplicació mòbil de la TUS.

Foto portada: un autobús de la TUS, a la Via Massagué, l’abril de 2024. Autor: ACN.

Els comentaris estan tancats