Com va passar amb la pandèmia, els Mossos es reivindiquen ara amb motiu de l’apagada general viscuda fa només 48 hores. Ho han fet en el Dia de les Esquadres de l’Àrea Bàsica Policial de Sabadell, principal celebració del cos, que s’ha dut a terme aquest dimecres al migdia a Fira Sabadell. “Dilluns es va posar de nou a prova el sistema i vam donar una resposta satisfactòria. Estem preparats i ens en tornarem a sortir quan torni a passar”, ha assegurat l’intendent de la comissaria, Enric Cervelló.
El màxim responsable dels Mossos d’Esquadra a Sabadell ha celebrat que la policia autonòmica va donar la talla dilluns, quan es va produir una apagada elèctrica sense precedents, la pitjor a la història de la Península Ibèrica. La gran apagada, que va tenir sense llum tot el país entre 6 i 12 hores.
El fiscal en cap de Sabadell, Diego Miranda, s’ha sumat als agraïments: “Episodis com el de dilluns revelen la necessitat d’uns cossos de seguretat forts i ben dotats perquè sempre hi apel·lem, sempre els busquem en els moments delicats. Només cal un simple clic, una apagada, una DANA o una pandèmia perquè aflorin les nostres febleses i sempre mirem els servidors públics per trobar seguretats o certeses”.
Farrés: “si no tenim seguretat no tenim res”
Per la seva part, l’alcaldessa de Sabadell, Marta Farrés, ha convingut que “s’ha tornat a veure com de necessaris són els serveis públics, sobretot els de seguretat. Perquè si no tenim seguretat no tenim res; l’estat del benestar no funcionaria. Sou claus per aquesta tasca de garantir la seguretat”.
Durant l’acte, s’han entregat dues plaques d’agraïment, a la Policia Municipal de Sabadell, que ha recollit el cap del cos, Daniel Corral, i a la Policia Local de Santa Perpètua de Mogoda. I s’han fet 53 felicitacions a agents per tasques professionals, algunes fora del seu horari de servei. Per exemple, s’ha reconegut la tasca d’agents del cos que han salvat vides assistint ciutadans en parada cardiorespiratòria, que han evitat casos de suïcidi o un cas de mutilació genital femenina o van trobar gairebé 90 quilos de cabdells de marihuana. També s’ha reconegut els agents que han detinguts autors d’homicidis o robatoris amb força, en algun cas “posant en risc la seva integritat”.
“Feu bona feina i la reconeixem tant nosaltres, els caps, com la ciutadania. Així ens ho indiquen les dades”, ha assegurat Cervelló, qui sosté que els fets delictius s’estan reduïnt. “La nostra ABP és un lloc segur malgrat algunes percepcions. Us demano que no us deixeu portar pel pessimisme”, ha insistit. “Els delictes majoritaris són els furts i les estafes per internet. Però estem molts atents al cultiu i tràfic de marihuana, la violència de gènere i les ocupacions”.
“Som una ciutat a grans trets segura. Coses en passaran sempre. Però no escatimarem esforços perquè tinguin el menor impacte i les resolguem amb agilitat, amb vocació de servei i ganes de fer bé les coses”, ha afegit Farrés.
El fiscal en cap ha descrit el dia a dia policial: “La criminalitat persisteix: les estafes cada cop són més perfectes, tenim delictes sexuals amb agressors molt joves, la violència domèstica se segueix acarnissant contra les dones, hi ha troballes de marihuana en llocs insospitats i ocupacions que preocupen i amb raó els responsables municipals. Aquesta és la realitat amb què treballen els Mossos d’Esquadra cada dia. Procedeix reivindicar-vos i donar-vos les gràcies perquè la comunitat us necessita”, ha finalitzat el fiscal en cap.
Cervelló ha reconegut mancances “materials i de personal” però s’ha mostrat esperançat perquè “estem començant a revertir-les amb un augment del sostre de Mossos. Està previst que s’arribi als 25.000 efectius l’any 2030. El cos s’està dimensionant per arribar al 2030 assolint els reptes marcats”.
L’acte s’ha dut a terme a Fira Sabadell amb l’assistència d’unes 300 persones. Entre elles, els alcaldes i alcaldesses de Sabadell, Castellar, Polinyà o Gallifa, representants públics i d’entitats ciutadanes, a més de la tradicional presència de les famílies dels agents reconeguts.
Foto portada: autoritats, comandaments i agents durant el Dia de les Esquadres 2025. Els Mossos es reivindiquen 48 hores després de l’apagada general. Autor: D.Jiménez.