El departament d’Educació ha agrupat en el ‘Marc per a la millora de la llengua i les matemàtiques’ diverses mesures, algunes en marxa i altres de noves, per reforçar l’aprenentatge d’aquestes matèries. Entre les noves, es parlarà amb els municipis per oferir reforç gratuït en llengua i matemàtiques a l’alumnat vulnerable a través dels plans educatius d’entorn. D’altra banda, es posarà en marxa en 250 centres el programa de Suport Intensiu de les Matemàtiques, que s’afegiran als 200 que aquest curs tenen el Florence. A més, s’estabilitzaran més d’un centenar d’aules d’acollida fins arribar al miler. La consellera, Esther Niubó, ha dit que ha de ser un “punt d’inflexió” per “deixar enrere aquest període tan fosc pel que fa a resultats”.
El nou marc inclou una trentena de mesures i té un pressupost de 129,3 milions d’euros per al període 2025-2028. La consellera, que l’ha presentat en el marc d’una visita a l’escola Pau Casals, ha reiterat que els resultats obtinguts a Catalunya en llengües i matemàtiques no són els desitjables i per això una de les prioritats del Govern és millorar-los. Fins ara, s’havien impulsat un seguit de mesures que ara es recullen en aquest marc i se n’afegeixen d’altres.
Reforç en ‘mates’ i llengua
D’una banda, s’oferirà reforç gratuït en matemàtiques i llengua per a l’alumnat vulnerable en el marc dels plans educatius d’entorn -n’hi ha 167 actualment-. Des d’Educació han explicat que no es tracta d’oferir places noves sinó reorientar el que s’està fent ara per tal que les activitats serveixin per reforçar aquestes dues matèries en el cas dels alumnes amb més necessitats i que no tenen accés a altres tipus de suports.
D’altra banda, i en el cas concret de les matemàtiques, a partir del curs vinent hi haurà 250 centres més amb un pla de suport intensiu en aquesta matèria. Aquest curs n’hi ha 200 en el marc del programa Florence que es va impulsar a finals del curs passat però la “satisfacció” dels centres els ha fet ampliar aquesta iniciativa amb un programa nou. Així, a partir del curs vinent seran 450 els centres on s’aplicarà un programa de suport intensiu en matemàtiques. La consellera ha dit que la voluntat no és anar afegint programes sinó avaluar quins són els resultats concrets i, si funcionen, “escalar-ho” al conjunt de centres educatius.
També a partir del curs vinent, es demanarà als centres que prioritzin la competència lingüística i matemàtica en les hores de gestió autònoma.
Inspecció i més aules d’acollida estables
El marc inclou també el reforç de l’avaluació a través de la Inspecció amb l’objectiu de detectar on hi ha mancances i com es podrien millorar, amb estratègies adaptades a cada centre. Niubó ha afirmat que “hi ha d’haver més relació i treball conjunt” i “més presència” dels inspectors als centres, així com reduir la “feina burocràtica” que han de fer.
Un altra de les mesures que incorpora el marc és un nou model de governança entre el Departament i el món local amb la creació de zones educatives que han de permetre alinear polítiques i recursos de les diferents administracions per ser més eficients i aconseguir atacar els problemes concrets, coneixent la realitat i adaptant les mesures.
A més, s’estabilitzaran unes 120 d’aules d’acollida per tal que el curs vinent es passi de les 888 estables que hi ha ara a un miler. Aquestes són les aules d’acollida estables tot i que actualment n’hi ha més en funcionament, fins a superar les 1.500.
Millorar la formació dels docents
Niubó ha plantejat també un seguit de mesures que busquen millorar la formació dels docents o, si més no, orientar-la cap a les necessitats actuals del sistema. Així, es treballa amb les universitats per tal que ofereixen als futurs docents formació concreta mitjançant un sistema d’acreditació en aquestes matèries que necessiten un reforç. En aquest àmbit s’emmarquen també els postgraus en llengües i matemàtiques que ja va anunciar la conselleria i per als que oferirà beques. En el període 2025-2028 seran tres postgraus per a 1.190 docents.
Educació preveu també adaptar i millorar el programa de residència inicial dels docents per arribar-ne a més i oferir una formació més efectiva.
El marc es completa amb altres mesures com un programa específic per fomentar el benestar emocional i prevenir problemes de salut mental en l’alumnat de primària, que s’impartirà a partir del curs vinent; l’impuls d’una càtedra en altes capacitats per generar coneixement especialitzat en aquest àmbit; desplegar el programa de millora de la competència lectora fins arribar a 500 centres públics de primària i ESO i un programa d’acompanyament i mentoria per a 170 centres amb resultats mitjans-baixos en llengües i matemàtiques.
Foto portada: un moment de la visita de la consellera d’Educació a l’escola Pau Casals. Autor: ACN.