50 infants participen en un programa per millorar l’hàbit lector

  • Quatre escoles de la ciutat participen en la primera edició de programa LECXIT, de la Fundació La Caixa i la Fundació Jaume Bofill.

  • Participaran 50 infants a dues biblioteques de la ciutat. “Esperem resultats molt bons”, assegura la Fundació Bofill.

Sabadell se suma a un nou projecte per millorar els hàbits de lectura d’una part de l’alumnat. La Fundació La Caixa i la Fundació Jaume Bofill inicien aquest octubre el programa LECXIT, per promoure l’hàbit de la lectura. Ho fan a 20 escoles catalanes. Quatre d’elles són de Sabadell, que hi aporta uns 50 alumnes. Es busquen voluntaris en un programa que es farà a les biblioteques.

El projecte ha estat testat durant dos anys amb més de 700 voluntaris, segons ha dit Ismael Palacín, de la Fundació Jaume Bofill. A partir de l’octubre començarà la primera edició.

A Sabadell es farà en dos espais: la biblioteca del Nord i la biblioteca del Sud. Es beneficiaran una cinquantena d’alumnes de les escoles Calvet d’Estrella i Floresta, al sector Nord, i La Romànica i Espronceda, al sector Sud. D’altra banda, el consistori busca voluntaris entre la seva borsa de persones voluntàries perquè cada infant tingui una mentor o tutor amb l’objectiu d’arribar a 50 tutors voluntaris.

Què és el programa LECXIT?

El programa es basa en sessions individualitzades de lectura amb els voluntaris, que es faran a les biblioteques. Els voluntaris estaran al costat dels infants, que cursen quart de Primària i els motivaran. Els voluntaris seran prèviament formats. El programa parteix d’una idea constratada a nivell educatiu:

La lectura és una palanca per destapar altres capacitats. Si un alumne millora en comprensió lectora, millorarà també el seu èxit en matemàtiques, ciències socials i altres matèries. I al revés també: si un alumna no té una bona comprensió lectora, serà molt difícil el seu èxit en les altres matèries”, diu Ismael Palacín.

En el procés es busca també la complicitat de les famílies i el suport de les escoles. De fet, els centres que s’han escollit ho fan en base a dos criteris, segons el consistori: que estiguin a prop de les biblioteques municipals i que ja tinguin programes per incitar l’hàbit lector. Així mateix, els infants escollits ho seran en base també a un doble criteri: per un costat, que necessiti un reforç per millorar la comprensió lectora i en segon lloc que tingui dificultats especials.

Llegir és més un hàbit que una tècnica i aporta un seguit de valors”, recorda Palacín. “En aquest programa aconseguirem molt impacte, perquè els resultats seran molt bons, amb un cost assumible que farà que en el futur pugui arribar a molts més infants”, finalitza.

La importància dels voluntaris

L’èxit del programa passa, en bona part i segons els seus impulsors, per la figura del voluntari. És a dir, aquelles persones que volen fer de mentors dels alumnes de forma desinteressada. El consistori té una borsa de 400 persones interessades en fer de voluntari en algunes ocasions. De moment, malgrat la poca comunicació del programa, 14 persones s’hi han mostrat interessades. L’ideal però seria tenir un voluntari per cada participant. Per tant, calen 50 voluntaris abans de l’octubre, quan comenci el LECXIT. “Ho aconseguirem”, assegura el regidor de Relacions Ciutadanes, Lluis Monge. Qualsevol persona pot ser voluntària i només cal saber llegir correctament en català. Per a fer-ho cal omplir un formulari a Sabadell Suma i enviar-lo per correu a lecxit@ajsabadell.cat.

Foto portada: El regidor de Cultura, Quim Carné, Palacín (Fundació Jaume Bofill), el regidor d’Educació, Ramon Burgués, la directora del CEIP La Floresta, Cristina Garcia, i el regidor de Relacions Ciutadanes, Lluis Monge. Autor: J.d.A.

Comments are closed.