Cent famílies viuen sense telèfon en pisos nous des de fa un any

Si el dia que van rebre les claus els veïns de la nova promoció de SBD Lloguer Social al carrer Manuel de Falla, a un pas de l’Eix Macià, els hi diuen que el telèfon s’acabaria convertint en el seu problema més gran, segurament no ho haurien cregut. Però després de gairebé un any, així és. Els veïns de la promoció continuen sense telèfon ni internet a casa seva. El seu cansament arriba ja al límit.

Manuel de Falla pisos
Pati comunitari de la promoció

Segons expliquen els veïns i corrobora l’ajuntament de Sabadell, tot el problema deriva d’una rabieta de l’empresa subcontractada per Telefònica per fer la rasa que portava la telefonia a l’edifici. La normativa municipal obliga a fer-la a 40 centímetres de profunditat mentre que Telefònica va contractar una empresa per fer-la a només 20. El técnic municipal els va instar a reparar la situació i davant l’avís, l’executor dels treballs va agafar els seus paquets i va marxar. Era el mes de gener de l’any 2010. I encara l’esperen.

En tot aquest temps, han començat a arribar veïns a la promoció. A dia d’avui els cent habitatges estan llogats i hi han unes 300 persones a l’edifici. 300 afectats directes d’una situació que no s’ha solucionat. Per acabar-ho d’adobar, tampoc els hi arriba amb qualitat la senyal sense cables, ja que la façana és de ferro, i la telefonia mòbil arriba amb moltes limitacions dins els habitatges. És a dir, els veïns estan poc menys que incomunicats.

Quadre promoció Maneul de Fallta
Quadre comunitari de la promoció

El veí i advocat de les cent famílies afectades, Ángel Aso, assegura que la telefonia és un servei bàsic i que la llei obliga a que arribi a les comunitats. Aso representa els veïns des de fa uns mesos. Segons van explicar fa uns dies una representació dels veïns al programa ‘Els Matins de TV3’ Telefónica s’hauria compromès a fer la connexió amb fibra òptica, però no ha complert. Tampoc van acatar els dictats de la Generalitat o el Ministeri d’Indústria assenyalant que tenien l’obligació de solucionar el problema.

Davant la manca del servei, els veïns es van posar en contacte amb el Síndic Municipal de Greuges, Josep Escartin, que es va mostrar “col·laborador”. Segons Aso, fins i tot el Síndic va mostrar els seus dubtes que la promoció municipal estigués en condicions de començar a rebre inquilins. Com que el problema afecta competències de diverses administracions, Escartín va dir els veïns que comunicaria el problema a l’equip de la Defensora del Pueblo estatal.

Els veïns també van enviar escrits a Alcaldia i a Urbanisme. Aquí ja no estan tan satisfets. “L’única persona de l’ajuntament amb qui hem parlat és amb un advocat de l’Ajuntament -assenyala Aso-. Ningú s’ha preocupat de nosaltres, ni han parlat amb els veïns ni han parlat amb mi, tot i que és molt fàcil localitzar-me. Ni tan sols després de sortir per TV3. L’ajuntament hauria d’haver intervingut perquè això no passés ja fa temps perquè és habitatge de la seva propietat”, diu l’advocat. El consistori assegura que ha fet diversos requeriments a Telefónica i també al ministeri d’Indústria perquè compleixin la seva feina.

Afectacions als veïns

Les afectacions són diàries, en alguns casos són molestes però lleus. “No podem trucar als nostres famliars ni amics o al 012 si cal. Això ens afecta a tots per igual però hi ha casos greus”, diu l’advocat. “Hi ha molta gent gran que no sap fer servir un mòbil i no se’ls pot obligar ara a aprendre-hi; tenim persones amb discapacitat que estan abandonades per l’administració, pels Serveis Socials, que haurien de tenir teleassistència i no poden perquè no està ben realitzada la connexió telefònica. Això és una vergonya!”. Hi ha també casos d’estudiants a distància que no poden estudiar “allà on ho haurien de fer, a casa”, i que han d’anar a biblioteques, centres cívics o cases de familiars.

SBD Lloguer Social Can Rull
Àngel Aso, veí afectat i advocat de la comunitat

 L’advocat i també afectat commina el consistori a posar-se les piles. “Nosaltres no podem denunciar perquè no som propietaris; haurien d’haver demandat Telefónica davant els tribunals per obligar-la a complir la llei”. Però tenint en compte que el litigi podria portar tres o quatre anys abans d’una sentència, els veïns reclamen que algú faci l’obra ja. “Que ho faci algú i que després es barallin als tribunals per veure qui paga però això no pot continuar així. Ho deixo a l’aire: si aquestes persones amb poca mobilitat, que no poden tenir la teleassistència a casa perquè la connexió no està feta, tenen alguna urgència i els hi passa alguna cosa, qui assumirà les responsabilitats penals que es derivin dels danys o seqüeles que pateixin?”.

Per la seva part, l’ajuntament assegura que estan negociant un acord amb la companyia perquè sigui el consistori qui tiri endavant l’obra rebent a canvi la quantitat que Telefónica volia pagar a l’empresa que feia la rasa a només 20 centímetres. Cal arribar a un acord perquè malgrat que l’edifici sigui propietat municipal, el servei l’ha de prestar la companyia. L’última reunió es va mantenir el passat 17 de gener però encara no hi ha data per a l’inici d’obres.

Notícies relacionades:

” Vivim en una cabana al mig del bosc”
” Som jubilats i paguem el doble o el triple en mòbil que abans”