Cop de porta al soterrament del tren a Gràcia i Can Feu

  • L’Ajuntament anuncia que la Generalitat ajorna sine die el projecte de soterrar les vies del tren.

  • L’esperança del govern local: que el govern català accepti deixar-ho tot preparat per quan hi hagi fons.

Males notícies, però no del tot inesperades, pel que fa al soterrament del tren als barris de Gràcia i Can Feu. Després de l’última visita del conseller de Territori, Santi Vila, a Sabadell diversos agents socials i polítics ja van posar en dubte que el soterrament s’acabés fent. Ara s’han confirmat els temors. L’Ajuntament ha anunciat que el govern català ha comunicat que s’ajorna sense data el projecte per soterrar les vies entre Sabadell-Estació i el barri de Can Feu.

La Generalitat dona així un cop de porta al que es va anunciar com un fet consumat pels volts de Nadal de l’any 2009, ja en plena crisi, per part de Manuel Bustos, alcalde llavors de Sabadell: a més de construir diverses estacions de tren i invertir més de 400 milions a Sabadell, la Generalitat havia acceptat soterrar les vies del tren a Sabadell als barris de Gràcia i Can Feu. Després van assegurar que el soterrament es faria durant l’any 2011. Quatre anys després, la realitat és que no serà així, i només el temps (i els fons del govern català) diran si algun dia les vies es cobreixen en aquesta zona. Això és el que espera ara el consistori: que com a mínim es deixin tots els tràmits i la planificació urbanística a punt per quan hi hagi fons.

Segons ha anunciat el consistori a mitja tarda d’aquest dijous, el secretari d’Infraestructures i Mobilitat, Ricard Font, ha confirmat a l’alcalde de Sabadell, Juan Carlos Sánchez, i el tinent d’alcalde d’Urbanisme, Josep Ayuso, que la Generalitat ajorna el soterrament.

Després del conveni signat pel consistori (amb el suport de PSC, CiU i PP) i la Generalitat, el soterrament s’havia de pagar en base a una operació urbanística a la zona i gràcies a les plusvàlues que s’havien de generar (més informació: ‘Llum verda al conveni per soterrar el tren a Gràcia i Can Feu‘).

Malgrat que encara no hi havia una estimació definitiva del cost del soterrament, perquè no es publicava l’estudi informatiu mentre anaven cobrint-se etapes en el calendari i avançant les obres del Metro, hi havia dubtes que les presumptes plusvàlues cobrissin el cost del soterrament, més en un temps de contracció econòmica. Per a arribar a la quantitat necessària, el consistori ha proposat esgarrapar partides del projecte global del Metro del Vallès, per arribar a cobrir el soterrament. Es proposava un estalvi en les cotxeres de parc del Nord, l’aparcament que s’havia de fer a aquella zona i també en l’arquitectura interior de les estacions. Finalment, però, la Generalitat no ha acceptat les alternatives que presenta el govern local. Sent així, i segons el consistori, Ayuso ha comunicat aquesta tarda als representants de l’oposició municipal que el projecte queda aturat i també als representants veinals.

I ara què?

L’Ajuntament espera ara que es deixi enllestida tota la planificació necessària per si el projecte es pot reprendre més endavant. En primer lloc, caldria que l’obra que s’està fent a l’àmbit de l’estació Sabadell-Estació sigui compatible amb un hipotètic soterrament futur. El consistori també demana al govern català que es lliuri l’estudi informatiu tan aviat com sigui possible per determinar així el cost econòmic de l’actuació a la zona. Per la seva part, i dins les seves competències, l’Ajuntament continuarà endavant amb els canvis al Pla General d’Ordenació Urbanística per deixar el planejament a punt.

Foto portada: la desapareguda estació de tren Sabadell Estació, amb les vies a cel obert, fa uns mesos. Autor: David B.

Comments are closed.