Foto portada: Juli Fernàndez i Josep Rull, amb altres autoritats. Autor: David B.

Les noves estacions de Gràcia i el Passeig entraran en funcionament al setembre

  • La Generalitat redefineix el calendari d’inauguracions de l’anomenat Metro Sabadell.

  • Es manté la previsió per la Creu Alta, plaça d’Espanya i Ca n’Oriac.

Les noves estacions dels Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya al barri de Gràcia i al Passeig de la plaça Major entraran en funcionament aquest mes de setembre, segons ha anunciat el conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull. El calendari d’obres per a la resta d’estacions (Creu Alta, plaça d’Espanya i Ca n’Oriac) es manté: estaran acabades abans de finals d’any i entraran en servei cap a la primavera de l’any vinent.

Després de diversos retards i incompliments de terminis (es va anunciar que totes les estacions entrarien en funcionament l’any 2012), la Generalitat va decidir l’any passat trossejar el projecte en tres fases d’obres. Per un costat, les estacions al barri de Gràcia i al Passeig de la plaça Major estan molt avançades. Gairebé enllestides. Rull i un ampli seguici d’autoritats i periodistes ho han vist de primera mà aquest divendres a la futura estació del Passeig. Per la seva banda, els treballs a la Creu Alta i la plaça d’Espanya avancen a bon ritme. A Ca n’Oriac, en canvi, fins fa poc no s’han adjudicat les obres. Davant la possibilitat de tenir les dues primeres estacions acabades però sense funcionar durant gairebé un any, s’ha modificat el calendari.

“Hem fet un exercici de pragmatisme”, assegura Rull, coneixedor del “neguit” de la societat sabadellenca. Sense anar més lluny, els comerciants tenien previst una mobilització per aquesta setmana que es va posposar per mediació consistorial davant la imminència de bones notícies. El tren no arribarà al Passeig a l’estiu però sí ho farà pels volts de la Festa Major i, per descomptat, durant la campanya nadalenca.

A l’estiu ja passaran els trens entre els barris de Gràcia i el Centre, tot i que en proves. Es preveu que al setembre entrin en funcionament les dues estacions. “Cal posar tan aviat com sigui possible aquesta obra en valor”, ha dit el conseller. “Estem contents perquè podrem recuperar una normalitat que des de fa uns anys és impossible tenir”, ha assenyalat l’alcalde de Sabadell, Juli Fernàndez (ERC). A la tardor s’obrirà al trànsit la Rambla d’Ibèria, per on sortien cada dia més de 40.000 vehicles de Sabadell cap a l’autopista. Esponjarà la mobilitat en vehicle privat.

Aparcament del Passeig

Rull ha anunciat altres modificacions. L’aparcament soterrani que hi haurà sota el Passeig de la plaça Major serà entregat a l’Ajuntament. Serà el consistori qui decideixi com explota la instal·lació. El moviment pot facilitar la connexió amb l’aparcament soterrani de la plaça del doctor Robert (i les seves entrades i sortides pel carrer del Sol i la Casa Duran). És una operació que habitualment s’ha considerat com a clau per a redefinir el Centre.

La Generalitat concreta que les dues administracions hauran de pactar com el govern català recupera els 3,9 milions que ha costat l’aparcament.

Creu Alta, plaça d’Espanya i Ca n’Oriac

Abans de finals d’any s’acabaran els treballs a la resta d’estacions. Llavors, segons el relat de Rull, la Generalitat posarà en disposició de l’empresa Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) la línia fins Ca n’Oriac. Després d’uns mesos de proves, es preveu que el ferrocarril arribi a l’Eix Macià, la plaça d’Espanya i Ca n’Oriac durant la primavera de l’any vinent.

Arbres al Parc del Nord

Rull també ha assegurat que la Generalitat replantarà tots els arbres eliminats del Parc del Nord durant les obres del ferrocarril. Una reivindicació de la Comissió Parc del Nord que ara assumeix el govern català. Té un cost d’uns 150.000 euros.

Metro Sabadell

Les obres de l’anomenat Metro Sabadell van començar l’estiu de l’any 2008. La durada prevista era de quatre anys i la inversió d’uns 430 milions d’euros. L’any 2011 els treballs es van aturar, fent-ho públic el 2012 de forma oficial, i després el calendari ha patit diversos canvis. Si ara es compleixen els terminis, finalment els treballs hauran durant entre quatre i cinc anys més dels previstos inicialment.

Foto portada: Juli Fernàndez i Josep Rull, amb altres autoritats. Autor: David B.