El Fresc Festival enceta un nou capítol cultural a Sabadell. Aquest diumenge ha començat la cinquena edició d’una nova mostra multidisciplinària i ho ha fet a càrrec de Fel Faixedas i Carles Xuriguera amb la seva darrera comèdia, Ni rastre de qui vam ser. La primera sessió ha omplert l’amfiteatre dels Jardinets de La Caixa amb una història que justament ha volgut recordar els teatres amb els escenaris i les butaques buides.
El primer espectacle de la cinquena edició del Fresc Festival, la primera sense restriccions després de l’esclat de la pandèmia, ha destacat la importància de cuidar i mantenir vius els valors que caracteritzen una societat, com la llengua i la cultura. Dos elements que s’han fusionat en una mateixa obra de teatre en català a càrrec dels humoristes Fel Faixedas i Carles Xuriguera. Ni rastre de qui vam ser ha volgut reflexionar entorn tots aquells espais, activitats i costums que queden arraconats i obsolets per determinades conjuntures; com ho van fer ara fa uns mesos les sales de teatre a causa de la pandèmia.
Els dos actors interpretaven al personal d’una sala de teatre que, paradoxalment, es preguntaven per què hi havia gent aquesta nit a l’amfiteatre dels Jardinets de l’Espai Cultura. Un paradigma inimaginable que es va imposar a l’actual i a l’anterior durant les primeres onades de Covid i que ha ocupat bona part de les temporades 2020-21 i 2021-22. Aquest diumenge ha començat la darrera edició del Fresc Festival i, amb una graderia plena, l’espectacle ha retrocedit uns mesos fins al moment més crític de la pandèmia: quan els teatres estaven tancats setmana rere setmana. En aquest sentit, també ha abordat un tema molt candent actualment, com és el cas de la cultura i les produccions en català.
“Ai… perdem la llengua, ai… perdem la llengua. Si en lloc de plorar tinguéssim un rebost de paraules, no la perdríem la llengua!”, ha etzibat Fel Faixedas.
Ni rastre de qui vam ser també ha tingut un gest amb els autònoms, una altra diana tocada i enfonsada per les restriccions Covid. Faixedas i Xuriguera representaven a dos ‘vigilants d’escenari qualificat’, una nova professió que és formular en plena pandèmia i a la que només hi podien accedir els autònoms, i la seva feina consistia a tenir els escenaris aïllats de la societat per prestar una alternativa tecnològica. Simulaven i magnificaven la feina del personal encarregat de garantir el compliment de les mesures aplicades durant el 2020 i 2021, que lligaven de mans i peus la cultura. Un motor cultural que no només és d’ara.
“El Fresc Festival és una reacció de la societat civil en un moment determinat. Quan desapareix la possibilitat de mantenir el festival ’30 nits’, que ens singularitzava com a ciutat, en el mandat anterior vam decidir tancar aquesta marca. Aleshores apareix el Fresc Festival en un espai molt singular de la ciutat, com són els Jardinets”, apunta el regidor de Cultura, Carles de la Rosa.
Ni rastre de qui vam ser (2021) ha posat el focus especialment en la pèrdua de passions com el teatre: els dos clowns recordaven el seu passat com a actors i, de fet, aquesta obra és la primera després de 10 anys de silenci. Anteriorment, també havien format part del projecte Teatre de Guerrilla amb Quim Masferrer, l’actor i presentador d’El Foraster.
Tres setmanes més
La d’aquest diumenge ha estat la primera entrega d’un programa que acumula un total de 17 espectacles de diferents disciplines (més info: ‘Confirmada la programació per al Fresc Festival‘). Ni rastre de qui vam ser era una comèdia teatral, però demà (dilluns 27 a les 21 h) el Fresc Festival continuarà amb una sessió de música a càrrec de Balkan Paradise Orchestra i, dimecres (dia 29 a les 21:30 h), amb poesia de Pere Arquillué.
Foto portada: Fel Faixedas i Carles Xuriguera, a l’espectacle Ni rastre de qui vam ser del Fresc Festival. Autor: David B.