José Menor

José Menor, Granados i Goya, units al Principal

  • Primer concert del cicle de música de cambra de Joventuts Musicals.

  • El pianista sabadellenc ofereix un concert únic, del que s’enregistrarà un disc.

Sota el títol Granados i Goya, un món d’amor i mort el pianista sabadellenc José Menor va retre homenatge al músic i al pintor en el primer concert del Cicle de Cambra organitzat per Joventuts Musicals.

Enguany es commemora el centenari de la mort del compositor català i José Menor ha volgut presentar un concert per retre homenatge no només a la seva figura sinó també a una de les seves fonts d’inspiració, el pintor Francisco de Goya.

No és la primera vegada que José Menor trepitja l’escenari del Principal. Joventuts Musicals l’ha portat en diverses ocasions, sabedor de la seva vàlua professional i de les seva particular forma de tocar el piano. Considerat un dels músics més rellevants en l’actualitat, Menor ha sortit sòbriament vestit de negre al Principal, endinsant-se ràpidament en la turbulenta música d’Enric Granados. El concert s’ha dividit en tres parts sense pausa i el públic ha dubtat en molts moments en si devia aplaudir les peces que Menor anava tocant o esperar al final de la part assenyalada en el programa de mà.

Enric Granados és un compositor amb una forta originalitat. Criticat en diverses ocasions per tenir fragments massa repetitius, s’ha convertit en un dels músics claus del panorama mundial, especialment per la seva obra Goyescas. José Menor ha plasmat de manera particular, amb diverses improvisacions, tot aquest món d’amor i mort en curtes peces a la primera part, acabant amb el conegut Intermezzo de l’Òpera Goyescas.

Ha estat la segona part la que ha ofert més sorpreses doncs tant el Coloquio en la reja com el Fandango del Candil han estat interpretats amb una força increïble, demostrant Menor una extraordinària agilitat. Però potser cal destacar Quejas, o la Maja y el Ruiseñor, una peça d’una senzillesa evident amb un intimisme pausat i que bé podria formar part d’alguna pel·lícula ja que tota ella és força actual. En El Amor y la Muerte, les notes greus del piano ens porten a un ambient tètric i paorós. La barreja de l’amor amb la mort és manifesta, no sabent ben bé quan és un o l’altra. Sembla que triomfa la mort al final.

El concert ha acabat amb la Serenata del Espectro, un tema alegre i divertit on veiem el Granados més autèntic, amb canvis sobtats de melodies i una força al piano que Menor sap copsar. També amb petites parts més subtils i tranquil·les, però igualment amb un final sorprenent. El Pelele, un altre tema ràpid, amb melodia molt més definida ha posat punt i final al concert.

Concert enregistrat

José Menor ha agraït la presència al públic assistent, poc per a la categoria del músic, i ha tornat a interpretar el primer tema del concert, Crepúsculo. El recital ha estat enregistrat de cara a la publicació d’un CD que veurà la llum en els pròxims mesos. Cal afegir, doncs és força important, que és el primer concert de cambra on els artistes no són interromputs pel soroll i la tremolor produïts pel tren, la qual cosa no va passar desapercebuda per un públic que a la sortida destacava aquest fet. El pròxim concert de cambra, divendres, 11 de novembre a les 21 hores, amb el Friedrich Piano Trio i obres de Vítezslav Novák, George Enescu i Johannes Brahms.

Foto portada: un moment del concert, Autor: David B.

Els comentaris estan tancats