Escriptorium celebra el seu desè aniversari. Pàgina a pàgina, l’escola literària situada al carrer d’Àngel Guimerà s’ha consolidat com un espai de referència on les persones amb inquietuds creatives poden millorar la seva escriptura. “Han sigut deu anys que han passat molt de pressa, però sobretot diria que hem tingut molta sort perquè els nostres alumnes ens han ajudat a crèixer i han estat molt fidels al projecte”, valora el periodista Xavier Vidal, un dels fundadors del centre.
Els orígenes d’Escriptorium es remunten a començaments de 2014, quan tres escriptors i periodistes sabadellencs -Jordi Solé, Xavier Vidal i Xavier Bertran- van decidir posar en marxa la primera escola d’escriptura creativa de la ciutat. Des d’aleshores, persones de totes les edats han passat per les aules de l’entitat per polir els seus textos i desenvolupar el seu talent literari. “Ens vam adonar gairebé per casualitat que havíem fet deu anys i vam pensar que havíem de fer alguna cosa”, admet Solé entre riures. Aquest dijous, s’han reunit al pati de l’Arteneu per commemorar la fita.
Més enllà de les classes de novel·la, relats o poesia que imparteixen setmanalment, un dels aspectes a destacar d’aquests deu anys ha estat la publicació d’obres sorgides de l’escola. Un dels darrers exemples ha estat La Doris i altres contes, un recull de relats que va sortir a la llum el 2023. Però n’hi ha hagut molts més. Talents emergents com Adrià Aguacil (Armaris i Barricades, 2023) s’han format a Escriptorium i s’han fet un lloc en el món literari. “La satisfacció més gran ha estat veure com l’escriptura dels nostres alumnes anava millorant classe a classe fins arribar a publicar llibres o fins i tot guanyar premis literaris”, defensa Vidal.
I ara què?
Solé i Vidal, els dos socis que es mantenen al capdavant del projecte juntament amb la professora Montse Garcia, miren el futur amb prudència. Poc a poc i bona lletra, com diu la dita. “Expectatives? Som molt joves, només portem 10 anys, però la nostra vocació és continuar ajudant la gent a canalitzar la seva energia creativa”, apunta Vidal. “Nosaltres som, d’alguna manera, la resposta al Vallès d’altres escoles literàries que es troben a Barcelona i que són menys accessibles”, afegeix.
Foto de portada: Solé i Vidal, aquest dimecres. Autor: cedida.