Un moment del concert Homenatge a John Williams. Autor: Alba Garcia.

La música de John Williams brilla a la Faràndula

  • La Simfònica torna a triomfar amb música de pel·lícules.
  • L’actor de doblatge Salvador Vidal, ànima del concert.

La música de pel·lícules ha tornat a la Faràndula de la mà d’un dels grans en aquest gènere, John Williams. Sota la direcció de Rubén Gimeno i guió original de Jordi Cos, l’Orquestra Simfònica del Vallès s’ha endinsat novament en unes melodies que formen part de la vida de diverses generacions. L’actor de doblatge Salvador Vidal s’ha afegit a aquesta tríada espectacular de veu, música i imatges, amb un èxit indiscutible.

ES-PEC-TA-CU-LAR! Aquesta era la paraula més repetida en finalitzar el concert homenatge a John Williams que l’Orquestra Simfònica del Vallès ha ofert a Sabadell davant una Faràndula plena de gom a gom. Un espectacle en tots els sentits, on la veu de l’actor de doblatge, Salvador Vidal, ha estat una vegada més essencial per aconseguir aquella màgia que ho ha inundat tot des del primer moment. Abans, però, i no menys important, s’ha anunciat per megafonia que s’havien deixat seients lliures en memòria de les dones assassinades per violència de gènere, un acte simbòlic que es feia per la proximitat del dia 25 de novembre, que se celebra el Dia Internacional de l’eliminació de la Violència contra la dona.

El concert ha començat amb la Fanfara Olímpica i tema, un vessant, el de la música per a Jocs Olímpics, molt desconegut del compositor americà. Williams ha compost la música per a quatre Jocs Olímpics celebrats en els últims 26 anys, i això no és gaire sabut, ja que se l’assimila més a la música de pel·lícules. Malgrat tot, no s’ha de menysprear la seva contribució musical a esdeveniments esportius. Grandiosa, potent, èpica, la Fanfara Olímpica és plena de registres, una peça curta que ha servit també per iniciar un camí ple d’emocions.

A la primera part, l’OSV ha interpretat With malice toward none, de la pel·lícula Lincoln, on ha destacat la interpretació del solista de trompeta, Gonzalo Álvarez, en un tema pausat i seriós. Flight to Neverland, de Hook, ha mostrat clarament l’estil característic i distintiu d’un John Williams que es troba còmode amb les pel·lícules d’acció, i on es barreja la potència amb el ritme, la percussió amb els violins, tot plegat, per arribar a tocar la fibra dels espectadors. I bé que ho aconsegueix! Escoltar el Hymn to the fallen, de la pel·lícula Salvem el soldat Ryan ha estat un dels moments més emotius del concert. Impossible deslligar la música de les punyents imatges del film. Per acabar la primera part, la Simfònica ha interpretat el tango Por una cabeza, un tema de Carlos Gardel i que John Williams va adaptar per a la pel·lícula Perfume de mujer.

Per descomptat que el paper del Salvador Vidal ha estat cabdal. La seva veu intercalava passatges i fragments de diàlegs de les pel·lícules amb la música, la qual cosa permetia l’espectador relacionar-ho tot plegat. Una veu particularment greu que ha doblat actors com John Travolta, George Clooney o Richard Gere, entre altres, un bagatge professional importantíssim.

Un moment del concert Homenatge a John Williams. Autor: Alba Garcia.
Un moment del concert Homenatge a John Williams. Autor: Alba Garcia.

La segona part ha estat encara més si cab, una barreja extraordinària d’emocions, de sensacions i d’exaltació del poder de la música. Des de la pompositat i la gravetat de la selecció de temes de la pel·lícula JFK a la inoblidable i mítica melodia central de Superman, on tota l’orquestra mostra una afinació impressionant, fins al Flying theme, d’E.T. on les flautes i els violins s’enlairen i ens fan literalment volar, la Simfònica ha sabut arribar a les ments dels assistents a la Faràndula, que han aplaudit amb força.

Un moment del concert Homenatge a John Williams. Autor: Alba Garcia.
Un moment del concert Homenatge a John Williams. Autor: Alba Garcia.

Però si hi ha una melodia que té la capacitat de fer-nos emmudir, també per la seva simbiosi perfecta amb la història de la pel·lícula i del que ella representa com a paradigma d’allò que no ha de tornar a succeir, aquesta és la del tema del violí de La llista de Schindler. Una vegada més, la Marta Cardona ha estat espectacular, amb aquella elegància que la caracteritza, una finor estilística que aconsegueix que el públic s’emocioni intensament. El mateix John Williams ha confessat diverses vegades que quan l’escolta no pot evitar plorar. La Marta Cardona i el seu violí no han deixat indiferents el públic, que ha esperat fins a l’última nota per aplaudir també amb emoció.

El concert ha acabat amb les notes també grandiloqüents i vigoroses del tema Throne room & end title, de la conegudíssima suite de Star Wars, que es caracteritza per un inici impetuós de trompes, trombons i percussió, per què l’orquestra tota sencera entri lentament amb una melodia que ja forma part de les nostres vides, tot un himne.

Gairebé dues hores de concert, cinc minuts d’aplaudiments que la Simfònica ha volgut agrair amb un altre dels temes mítics de Williams, el més conegut de la nissaga d’Indiana Jones. La satisfacció dels integrants de l’orquestra, així com del director, Rubén Gimeno i del Salvador Vidal era evident. Una feina de mesos que ha esdevingut tot un èxit, al qual cal afegir la il·luminació que ha tingut també un paper essencial i que ha anat a càrrec d’en Lluís Bòria.

Proper concert, ja al 2024

Els sabadellencs hauran d’esperar fins als dies 6 i 7 de gener de 2024 per poder tornar a gaudir de la música de l’OSV, amb el tradicional Festival de Danses i Valsos.

Foto portada: un moment del concert Homenatge a John Williams. Autor: Alba Garcia.

Comments are closed.