L’aprenentatge-servei: una experiència transformadora per a l’alumnat i la comunitat

A l’Escola d’Educació Especial Xaloc creiem fermament en el potencial de l’aprenentatge-servei com a eina educativa i social. Des de l’etapa de secundària, passant per la transició a la vida adulta, el curs pont i el Programa de Formació i Inserció (PFI), els nostres alumnes participen activament en projectes que combinen l’aprenentatge amb el servei a la comunitat.

L’aprenentatge-servei (ApS) és una metodologia educativa que vincula la formació acadèmica amb una acció solidària. Es tracta d’un procés bidireccional: els alumnes aprenen en situacions reals mentre donen resposta a necessitats de la comunitat. Aquesta experiència va més enllà de la teoria, ja que implica posar en pràctica coneixements i habilitats en un context significatiu.

Els projectes d’ApS tenen una incidència directa en l’entorn. Els nostres alumnes col·laboren amb diferents entitats i institucions, desenvolupant activitats que milloren el benestar de la societat. Des de la cura d’espais fins a accions de sensibilització social, cada projecte respon a necessitats reals i genera un impacte positiu en el territori.

Un benefici comú

Per als nostres alumnes, participar en aquests projectes, suposa una gran oportunitat per desenvolupar competències personals i professionals. L’ApS fomenta l’autonomia, la responsabilitat, el treball en equip i la comunicació. A més, ofereix una experiència pràctica que reforça la seva autoestima i els prepara per a la vida adulta i la inserció laboral.

Alhora, la comunitat es beneficia d’aquestes iniciatives, rebent el suport d’un col·lectiu compromès amb el bé comú. Així, es construeix un vincle de cooperació i aprenentatge entre l’escola i la societat, tot trencant barreres i fomentant la inclusió.

Alguns projectes d’ApS que duem a terme des de la nostra escola són: «Rentem i planxem roba solidària» amb un conveni que tenim amb Càritas, «Càterings formatius» que participen els nostres alumnes del PFI d’auxiliar d’hoteleria, «El Conta-contes de Hansel i Gretel» que fan els alumnes de l’etapa de secundària a la Biblioteca del Nord, on hi participen les escoles de Sabadell, «Manteniment de l’edifici escolar» impulsat pels alumnes de l’etapa 16-21, tot realitzant petites tasques de manteniment a l’escola; entre altres.

Una mirada que aposta per un futur més inclusiu

A Xaloc entenem l’educació com una eina de transformació social. L’aprenentatge-servei ens permet demostrar que tothom té un paper actiu en la societat i que la diversitat és una riquesa. Aquest model educatiu contribueix a la construcció d’una societat més justa, solidària i inclusiva.

En definitiva, l’ApS no és només un mètode d’ensenyament, sinó una experiència que deixa empremta tant en els qui la viuen com en aquells que en reben els fruits. I a Xaloc, continuarem apostant per aquest camí, on l’aprenentatge i el servei van de la mà per construir un futur millor per a tothom.

Els comentaris estan tancats