La Plataforma d’entitats del Tercer Sector Social de Sabadell ha presentat aquesta setmana un avançament de la Memòria de 2020. Entre les 21 entitats participants sumen més de 50.000 persones usuàries, 11.000 sòcies, 1.600 voluntàries, 900 treballadores i 476 insercions laborals de persones en risc d’exclusió.
Les entitats de la Plataforma Vàlua no només no es van aturar el 2020. Davant la crisi sociosanitària van adaptar serveis, bé incorporant les mesures sanitàries pertinents o bé proveint de serveis a les persones de forma telemàtica. N’és una prova el nombre d’usuàries que sumen entre les 21 entitats participants de la Memòria: un total de 51.524 usuàries. El resultat, que pràcticament dobla la xifra d’anys anteriors, ve donat en gran part per les noves contractacions a Creu Roja per la gestió de serveis socials extraordinaris, com el Rebost Solidari que va atendre 600 noves famílies o les activitats de promoció de la salut fetes a peu de carrer.
El nombre de treballadores també s’ha vist incrementat el 2020. Malgrat els ERTOS, i que alguns serveis lligats a subvencions no s’han pogut oferir, ha estat necessari contractar noves persones per fer front a l’augment de les desigualtats i per tant de les persones usuàries. En total, totes les entitats sumen 925 persones treballadores, respecte les 716 de 2019.
Serveis adaptats des del primer dia
Sobre l’adaptació dels serveis, n’hem parlat amb Atendis i TDAH Vallès: La gerent d’Atendis Montse Estrada, destaca que “l’atenció l’hem mantingut, però lògicament adaptada: el servei d’inclusió laboral ha aconseguit inserir 18 persones, el centre de dia s’ha reprès amb mesures; i les residències han canviat de prioritat en l’últim any, essent ara la base una dinàmica de protecció i la prevenció”.
La neuropsicòloga de TDAH Vallès Ma Carme Echevarría explica que “des del 13 de març que ens vam adaptar. Tots els serveis els vam passar a online: teràpies individuals, avaluacions i teràpies de grup”. Els bons resultats han fet que ara es faci un mix, combinant presencialitat amb virtualitat.
Tornant a les dades i posant el focus en el gènere, observem que l’any 2020 les treballadores del Tercer Sector Social han estat dones en un 66%, posant de manifest un cop més que és la dona qui es dedica majoritàriament a les cures comunitàries. Pel que fa a les usuàries, el percentatge es manté en un 56% de dones, dada que posa novament de manifest que les desigualtats estructurals tenen més impacte sobre elles. Finalment, pel que fa a les persones sòcies i voluntàries, és significatiu que l’any 2020 pràcticament no s’han donat diferències de percentatge entre gènere, un fet a destacar tenint en compte que l’any 2019 el voluntariat era femení en un 66%. Caldrà veure si aquesta és una tendència que es manté en el futur.
Noves generacions de voluntàries
Respecte les persones voluntàries, el membre de la Junta de Càritas Sabadell Joan Saborido, observa una curiositat entorn el voluntariat de l’entitat: “la majoria del voluntariat era gent gran que es va haver de quedar a casa; i va entrar un nou cos de voluntariat, molta gent jove. D’aquests, molts han seguit venint mentre la gent gran ha anat tornant.”, comenta entre agraïments i tècniques i voluntàries.
Les entitats han volgut destacar també la continuïtat del suport de les empreses i societat civil per a sostenir els projectes en moments difícils: per aquest motiu han reconegut a 100 empreses amb el diploma d’Empresa amb Vàlua 2020.
Els principals serveis que ofereixen les entitats de Vàlua, malgrat les dificultats, s’han mantingut al llarg de 2020: orientació, sensibilització, formació o inserció laboral en són alguns exemples. Però l’assessorament legal, suport en l’alimentació, el lleure, l’habitatge o les ajudes econòmiques han estat també eixos de treball molt recurrents.
Treball en xarxa i suport mutu
Com a Plataforma, al llarg de 2020 no s’han pogut celebrar activitats com el Km Solidari de Vàlua o l’acte d’Empresa amb Vàlua, però s’han impulsat informes de situació conjunts, s’han celebrat formacions a demanda de les entitats i s’han consolidat i mantingut els espais als mitjans de comunicació locals d’iSabadell i Ràdio Sabadell, a més dels canals propis. Així doncs, en moments complicats, les entitats membre han seguit treballant en xarxa.
Foto portada: Imatge del Km Solidari de 2019, última activitat presencial organitzada per la Plataforma