Mor el pintor sabadellenc Xavier Oriach

El pintor sabadellenc Xavier Oriach ha mort aquest dilluns als 96 anys. Nascut a Sabadell el 20 de novembre de 1927, va marxar ben jove a València per motius familiars, on es va inscriure a l’Escola de Belles Arts i formà part de l’avantguardista Grup Z, contrari a la línia franquista. Al llarg de la seva trajectòria va exposar les seves obres a diferents museus d’abast internacional, especialment a França, on va viure una part important de la seva vida entre París i Normandia.

Sabadell diu adeu aquesta setmana a Xavier Oriach, un dels grans referents de la pintura local del segle XX. Oriach va rebre la seva formació primerenca a la ciutat en el context de la Segona República. L’any 1943 va traslladar-se a València amb part de la seva família i es va inscriure a l’Escola de Belles Arts. Més tard, va marxar a França amb una beca, país on va instal·lar-se i va créixer com a artista.

“El nostre conciutadà es va guanyar arreu l’estima de tothom per la seva bonhomia, per la constant inquietud i la participació en moltes iniciatives ciutadanes, on ha deixat la petja de la seva humilitat, sensibilitat i intel·ligència”, exposa la Fundació Bosch i Cardellach.

L’any 1992, ja en la seva maduresa, va tornar a Sabadell i va participar a diverses iniciatives locals. Com a reconeixement a la seva trajectòria, el Museu d’Art va organitzar-li l’any 2013 una exposició retrospectiva, Cartografia pictòrica 1941-2013. Vuit anys més tard, el 2021, la Fundació Bosch i Cardellach li va atorgar el premi de Bàrbar de l’Any. En les darreres hores, diverses figures públiques han compartit les seves mostres de condol.

Foto de portada: Xavier Oriach, en una imatge d’arxiu. Font: Xavier Oriach.

Els comentaris estan tancats