Foto portada: Berlanga. Autor: Ajuntament / cedida.

‘L’aliança que pot aturar el Quart Cinturó’ per Joan Berlanga (Sabadell en Comú)

La vella idea de construir una via orbital d’alta  capacitat que  voregi l’àrea metropolitana de  Barcelona des de Vilanova i la Geltrú fins a Mataró  és menys necessària que mai. L’emergència climàtica i la digitalització de  l’economia i el treball,  fan que aquesta idea esdevingui una proposta obsoleta que no contribueix a donar resposta als reptes actuals que tenim a nivell de mobilitat i de prosperitat econòmica.

Malgrat aquesta evidència, l’amenaça del Quart  Cinturó (4rtC) continua vigent perquè importants organitzacions empresarials i partits polítics amb àmplia representació com Junts, PSOE i PP, i que cedeixen a la pressió dels lobbies econòmics, continuen donant suport a aquest projecte caduc.

Lamentablement, avui alguns trams ja s’han fet i  altres estan en construcció, però el tram central Terrassa-Granollers encara està a l’aire. Tanmateix, ara estem en un moment clau que pot suposar un impuls definitiu per a aquesta infraestructura que amenaça la plana vallesana per dos motius. 

D’una banda, perquè properament es finalitzarà  l’estudi informatiu del tram Terrassa-Granollers que va encarregar el govern Rajoy al 2017. I d’una altra banda, perquè està damunt la taula la connexió de la carretera B-124 (la que uneix Sabadell amb Castellar del Vallès) amb la C-58 i dins el Govern de la Generalitat hi ha qui planteja vincular aquesta obra al 4rtC perquè així la despesa vagi a compte de l’Estat i no de la Generalitat. Tot plegat reactivarà el vell fantasma del 4rtC.

Davant aquesta situació, els moviments socials i partits polítics contraris a una nova trinxada dels  espais naturals del Vallès haurem d’estar actius  -una vegada  més-  per aturar aquest projecte i fer  propostes alternatives respectuoses amb el territori,  que posin l’èmfasi en la inversió en transport públic.

La tasca no serà fàcil, perquè els que en són partidaris són influents i, a més, PSOE i Junts  controlen respectivament el Ministeri i la Conselleria  responsables de les infraestructures. Però el que ha passat recentment amb l’intent d’ampliar l’aeroport del Prat ens indica quina és l’aliança que pot funcionar per aturar el 4rtC.  

Seguint aquest exemple exitós, ara cal que els moviments socials contraris al 4rtC continuïn  denunciant l’amenaça i mobilitzin al territori i que, a la vegada, les organitzacions polítiques contràries  a  aquesta infraestructura  –Comuns,  ERC  i  CUP–  deixem de banda les lògiques partidistes i remem en la mateixa direcció, cadascú  des del seu àmbit d’influència i de responsabilitat.

Al Prat ha quedat clar que, quan la gent amb sensibilitat ambiental anem a la una, podem aturar els projectes que amenacen el territori. Així doncs, fem-ho també possible amb el Quart Cinturó. Som-hi!

Comments are closed.