Manifestació contra els macroprojectes, entre ells, la B-40 entre Terrassa, Sabadell i Castellar, el 4 de març de 2023. Autor: ACN.

‘La lluita contra el Quart Cinturó i la Ronda Nord (I)’, per l’ADENC

ARTICLE D’OPINIÓ
Associació per la Defensa i Estudi de la Natura de Catalunya (ADENC).

2024, 5è any de la Declaració d’Emergència Climàtica a Catalunya.

Des de la Plataforma #STOP C58-Ronda Nord, des de l’ADENC-EdC i la Campanya Contra el Quart Cinturó-CCQC ens manifestem contraris a la construcció de l’autopista-B40, una infraestructura caduca que perjudica els veïns dels barris del Nord de Sabadell i Terrassa. Volem fer palès que també som contraris a la construcció del 4t. Cinturo que va de Terrassa a Granollers-La Roca, i sobretot d’aquest tram clau i de gran impacte ambiental i social, entre Terrassa a Sabadell anomenada B-40 o RONDA NORD.

La RONDA NORD és el nom polític que es va acordar com a xantatge ambiental per signar els Pressupostos Generalitat de 2023. Té el suport dels següents partits del Parlament de Catalunya; PSC PSOE, JxCat, PP i Vox, i amb el vistiplau d’ERC i Comuns sota pressió per aprovar els pressupostos. El QUART CINTURÓ és una infraestructura que respon a un model econòmic que fomenta el creixement incontrolat de carreteres, urbanitzacions i polígons industrials al Vallès amb més asfalt i ciment, sense tenir en compte la qualitat de vida dels ciutadans. “LA RONDA NORD DE SABADELL ÉS TAMBÉ EL QUART CINTURÓ”.

Els impactes del Quart Cinturó
El Quart Cinturó o Ronda Nord trinxarà de forma irreversible alguns dels indrets naturals i agraris més ben conservats, el PARC AGRARI DE SABADELL i l’ANELLA VERDA DE TERRASSA, que exposem com impactes i indrets amenaçats.

L’impacte ambiental a Terrassa
1- A Terrassa ocuparia tres carrils per sentit des de l’actual B40 amb Avinguda de Portugal passant molt a prop de barris molt densament poblats i sense control ni dades de contaminació.
2-Els Barris de Bon Aire, Can Costa i Can Tusell a Terrassa tindrien un impacte que duplica les problemàtiques ambientals de contaminació sonora i contaminació de l’aire per la immediatesa i proximitat del Quart Cinturó a menys de 200 m.
3-Afectaria els boscos de l’Anella Verda de Terrassa a prop de Santa Margarida de Puigbarral, fins a la carretera C-1415a a Matadepera.
4-Afectaria els boscos i ambients fluvials del Monestir de les Carmelites i faria inviable el centre de Natura de Can Bon Vilar, proper al camí vell GR-97 de Terrassa a Castellar pel Torrent del Fangar.
5- L’Afectació promouria una especulació immobiliària als barris de Bon Aire i Can Tusell amb noves edificacions ja previstes per l’Ajuntament de més de 30 m. d’alçada i 10 Plantes faran efecte barrera, eliminant les vistes del massís de La Mola a Terrassa.
6- L’impacte del pas del Quart Cinturó a la riera de les Arenes pels enllaços viaris demanats per l’Ajuntament, comportarà una nova barrera urbanística enfront els riscos d’avinguda de la riera, i eliminarà l’Àrea d’Estada de Can Petit.

L’impacte ambiental a Sabadell
1-Afectaria el Parc Agrari de Sabadell per camps de la Roureda de Sabadell, fins a la crta. Matadepera (Benzinera Repsol), que és en part de titularitat pública.
2-Afectaria els entorns del Bosc de Can Deu amb greus efectes acústics i ambientals.
3-Afectaria els barris de Sant Julià i Can Deu per l’avinguda de les Palmeres, sense poder fer el soterrament total pels seus accessos, segmentant un barri en dos, amb efectes contaminants acústics i ambientals.
4-Afectaria el camp de futbol La Planada, la Llar d’infants i l’escola La Floresta passant a menys de 20 metres del barri de Can Deu.
5-Sortiria en vol amb un pont al talús del Riu Ripoll a prop del Moli Mornau-BCIN, amb un desnivell de més 50m fins a la crta. B-124, amb la necessitat de fer un nou pont de més de 300m. travessant el riu Ripoll per fer un enllaç als plans de Can Moragas a Castellar del Vallès.
6-La connexió amb Castellar del Vallès afectaria greument el torrent de Colobrers, espai protegit pel PGMOS-93 Sabadell, amb enllaços viaris de fort impacte ambiental en els camps i boscos de Can Pagès i Can Vilar i Togores.

El QUART CINTURÓ O RONDA NORD són el mateix, com afirmava el PSC i Salvador Illa abans de ser president de la Generalitat de Catalunya. Tothom sap que no es fa una autovia de tres carrils per sentit per acabar a la carretera comarcal B-124 de Castellar del Vallès ni a la carretera C1413a de Sentmenat, el pròxim tram de l’autovia Quart Cinturó és la connexió entre l’autopista C-58 i el desdoblament de la
C-59 de Mollet a Caldes de Montbui i Moià, que en un futur pot esdevenir també autovia.

El negacionisme del Quart Cinturó i el Canvi Climàtic
L’estratègia de les administracions davant d’una societat conscienciada amb el Canvi Climàtic i la insostenibilitat de la mobilitat privada és defensar que més cotxes menys contaminants, contaminen menys, al contrari del que ha passat els darrers 50 anys. I tramitar el projecte sense debat ambiental, per trams i negant els seus impactes a llarg termini sobre la urbanització futura del Vallès.

Que el Vallès sigui una comarca de ciutats habitables i saludables per sobre d’un espai productiu, especulatiu i immobiliari, depèn de tots nosaltres, dels nostres silencis i de les nostres incompareixences. De fora vingueren i de casa ens tragueren.

Les millores de connexions viàries entre Terrassa i Sabadell són molt viables de fer amb les carreteres existents desdoblant la N-150 i fins i tot amb algun vial que perllongui la Gran Via de Sabadell amb el Passeig 22 de Juliol a Terrassa, però aquestes vies no interessen fer millores, només resolen la mobilitat, no serveixen per a l’especulació urbanística.

El diari digital iSabadell obre la possibilitat als representants d’entitats, partits polítics i altres col·lectius a enviar articles d’opinió, reservant-nos el dret a la seva publicació. L’espai d’opinió reflecteix la visió personal de l’autor de l’article. iSabadell només la reprodueix.

Foto de portada: manifestació contra els macroprojectes, entre ells, la B-40 entre Terrassa, Sabadell i Castellar, el 4 de març de 2023. Autor: ACN.