Marta Morell. Autor. David B.

‘Municipalitzar o remunicipalitzar: un tret distintiu d’un Ajuntament del canvi’, per Marta Morell

ARTICLE D’OPINiÓ
Marta Morell, Cercle de PODEM La Concòrdia de Sabadell

L’obertura de cinc expedients a l’empresa SMATSA, que actualment és concessionària del servei de neteja viària i de recollida d’escombraries a Sabadell, ens planteja la següent qüestió: ha de continuar en mans privades la gestió d’aquests serveis, tenint en compte les males pràctiques detectades, o cal fer ja un pas endavant i que sigui l’Ajuntament qui s’encarregui de la gestió?

La possibilitat que l’equip de Govern ha deixat entreveure durant el darrer any de cancel·lar la concessió i retornar al Consistori la gestió ens fa recordar que la municipalitzacio i remunicipalització dels serveis municipals va ser un dels grans compromisos dels Ajuntaments del canvi formats després de les eleccions de 2015.

Això no va ser diferent en el cas de Sabadell: era clarament un eix d’actuació clau en els programes dels partits del Govern (especialment de la Crida per Sabadell i Unitat pel Canvi), si bé l’Acord de Govern va recollir pocs compromisos concrets en aquest sentit i, fins ara, només s’han municipalitzat el servei de grua i la gestió de la zona blava.

Els processos de municipalització de serveis s’identifiquen amb els Ajuntaments del canvi perquè permeten garantir uns serveis públics de qualitat i els drets laborals de les treballadores que els gestionen, perquè poden abaratir l’accés a aquests serveis i perquè redueixen costos, ja que les empreses privades deixen de fer negoci amb ells a costa de la ciutadania.

Així, en el cas de la concessió de la neteja viària i la recollida d’escombraries, les irregularitats i males pràctiques detectades, que podrien afectar també la durada del contracte (es va iniciar el 2012 i li podria correspondre una durada màxima de quatre anys), farien difícil de comprendre que no s’avancés el més aviat possible vers la gestió directa d’uns serveis tan imprescindibles i necessaris per a la vida quotidiana de les ciutadanes sabadellenques com els que gestiona SMATSA i que el personal actual no passés a prestar els seus serveis directament a l’Ajuntament.

Tenim exemples propers que mostren que les municipalitzacions són processos complexos però que poden dur-se a terme amb voluntat política i amb el suport de la ciutadania. Un municipi gran com Terrassa va aprovar mesos enrere la municipalització de l’aigua, mentre que a Barcelona diferents entitats treballen actualment per recollir 15.000 signatures que permetin traslladar a la Multiconsulta del proper més de juny la pregunta sobre si la ciutadania vol que la gestió de l’aigua a la ciutat sigui pública i amb participació ciutadana. En aquest sentit, cal remarcar que Sabadell forma part des de fa gairebé un any de l’Associació de Municipis per a la Gestió Pública de l’Aigua (juntament amb Barcelona, Badalona, Terrassa, Santa Coloma, El Prat de Llobregat i Cerdanyola), però sense que s’aprecien altres avenços respecte al retorn de la gestió que realitza la Companyia d’Aigües de Sabadell (CASSA).

El pas fet per Terrassa ens ofereix un bon mirall per reflectir-nos i saber que la municipalitzacio o el retorn a la gestió pública dels serveis externalitzats és possible. Sabadell no es pot quedar enrere i la situació que vivim amb SMATSA ofereix al Govern municipal una gran oportunitat per demostrar que realment és un Ajuntament del Canvi.