Josep Ayuso. Autor: David B.

Opinió de Josep Ayuso (PSC). ‘El Quart Cinturó com a símptoma’

ARTICLE D’OPINÓ
Josep Ayuso, portaveu municipal del PSC

El Ministerio de Fomento va anunciar fa uns dies l’adjudicació del contracte per redactar l’estudi informatiu del tram del Quart Cinturó entre Terrassa i Granollers. Bona notícia per la ciutat.

Des del PSC ja hem tingut ocasió de posicionar-nos al respecte d’aquesta obra. Hem parlat de Quart Cinturó, d’Autovia Orbital o de Ronda Vallès, és el mateix. En definitiva es tracta d’una obra necessària per la nostra ciutat, indispensable per la nostra comarca i imprescindible pel nostre país.

El Quart Cinturó és una obra que dona sentit a algunes de les infraestructures que ja són una realitat a Sabadell, com la Ronda Oest; és una obra que portarà aparellada la descongestió de la Gran Via, una de les principals arteries circulatòries de Sabadell; i és una obra que permetrà la millora de la connectivitat de persones, mercaderies i serveis en una de les zones industrials més potents del nostre país i de l’estat espanyol.

Ara per ara del Quart Cinturó funcionen dos petits trams entre Abrera i Olesa de Montserrat i entre Viladecavalls i Terrassa. Cal dir que aquesta realitat es mostra absolutament insuficient si el que es pretèn és dotar de major potència a la indústria i a la productivitat del nostre territori. Les capacitats d’iniciativa empresarial i industrial del nostre país, que existeixen i son part del nostre ADN emprenedor, han d’anar acompanyades de les millors infraestructures que facin possible la circulació de persones, de materials i de productes de manera àgil i sense entrebancs.

La competitivitat entre els diferents territoris de la UE requereixen que els governs de torn, a nivell estatal, regional i també local, facin realitat les xarxes d’infraestructures necessàries per a la distribució dels productes i serveis en que cada territori es pugui haver especialitzat. Aquesta és la realitat existent i a la que els diferents nivells de governs territorials s’han d’adaptar, des de l’estat fins als Ajuntaments.

Certament cal que una obra d’aquestes característiques tingui el menor impacte paisatgístic i mediambiental possible. És necessari preservar aquells espais dels nostre territori que per les seves característiques naturals, patrimonials o sentimentals hagin de ser protegits. És una obligació de qui governa, però també dels que tenim vocació de tornar a governar aquesta ciutat, buscar l’equilibri entre desenvolupament i medi ambient; buscar el punt neutral entre la desitjada i necessària competitivitat del nostre territori i la protecció del nostre patrimoni natural.

Alguns Ajuntaments ja ho han fet. Terrassa ha apostat decididament per la generació d’oportunitats que deriven d’una obra d’infraestructures tan potent com el Quart Cinturó preservant el seu entorn. Sabadell també ho va fer en el seu moment, plantejant al Departament de Territori de la Generalitat de Catalunya conjuntament amb el territori, una proposta de traçat que respectava les finalitats de l’obra i les realitats mediambientals dels municipis de la nostra comarca. Un acord que va permetre que, també de manera conjunta, consensuada i coordinada, el territori i el govern de la Generalitat poguéssim anar a Madrid a plantejar al Ministerio de Fomento l’existència d’un acord pràcticament unànim en la proposta de traçat per tal que després de quaranta anys l’obra tirés endavant definitivament.

Però els canvis de govern derivats de les darreres eleccions municipals de 2015 i la irrupció dels autoanomenats nous ajuntaments “de canvi i transformació” a la nostra comarca han truncat aquest camí. Alguns han preferit no entrar en aquest tema, bé per desconeixement, bé per no tenir criteri al respecte. Altres s’han posicionat clarament i públicament en contra com és el cas de Sabadell, on el dogmatisme ideològic del regidor d’Urbanisme i del grup polític en el que s’inscriu el mateix ha pesat més que l’interès de la ciutat.

Afirmar que aquesta obra d’infraestructura no es farà mentre el “govern de canvi i transformador” estigui al poder és una mostra clara de l’egocentrisme del regidor i del pensament únic i excloent del govern. No voler escoltar la valuosa opinió sobre aquesta obra de les organitzacions empresarials, sindicals, gremis i operadors econòmics ni voler escoltar l’opinió d’aquells que dia a dia tiren endavant les empreses, les industries i l’economia productiva de la nostra ciutat és un error estratègic per Sabadell. No és el primer que comet el govern i des del PSC ens temem que no sigui l’ultim.

Ja hem vist com Sabadell abandonava estratègies comarcals i nacionals potents, com l’Àmbit B-30, el projecte europeu de desenvolupament de les Smart City o la Red Española de Ciudades Inteligentes, entre d’altres. Ara el govern de la ciutat abandona una bona proposta estratègica de mobilitat i de desenvolupament econòmic per Sabadell com és el Quart Cinturó. Economia productiva i ocupació van de la mà, i rebutjant aquest projecte el govern està perdent oportunitats en matèria de competitivitat i en la generació de llocs de treball tan necessàries en aquests moments pels nostres veïns i veïnes.

Escoltar dir a un regidor que el Quart Cinturó no es farà mentre aquest govern estigui al poder fa que des del PSC ens refermem en la necessitat de canviar el govern. Això pot passar d’aqui a dos anys, en les properes eleccions municipals, o bén aviat, depenent de com acaba el Juego de Tronos sabadellenc en que viu immers el govern, més preocupat en barallar-se per saber qui mana que en donar resposta a les necessitats dels nostres conciutadans.

Foto portada: Ayuso, en una imatge d’arxiu. Autor: David B.