iSabadell.cat
Opinió d’Isidre Soler (Entesa per Sabadell): ‘FMC: tots cobren, tots callen’

ARTICLE D’OPINIÓ
Isidre Soler, membre d’Entesa per Sabadell

La investigació judicial del cas Mercuri, amb l’exalcalde Manuel Bustos en l’ull de l’huracà, ha tret a la llum pública el cobrament irregular i durant anys de sobresous per part de 44 alcaldes del Comitè Executiu de la Federació de Municipis de Catalunya.

Aquest nou escàndol de la classe política ha generat una greu crisi en el món municipalista i ha contribuït a augmentar el descrèdit dels partits polítics institucionals. En aquesta ocasió, a més del PSC, també es troben implicats alcaldes de CiU, ERC, ICV-EUiA i PP.

Se’ls acusa de malbaratament de diner públic, amb l’agreujant de tractar-se d’una pràctica habitual, continuada en el temps. Si bé el període investigat correspon als anys 2011 i 2012, tot apunta que el cobrament de quantitats fixes de diners s’inicia l’any 2004, amb l’arribada de Manuel Bustos a la presidència de la FMC.

Una pràctica que no pot ser acceptada com un error, ja que era planificada i blindada pels propis dirigents de l’entitat. Cobrar quantitats fixes cada mes és il·legal. La legislació determina que els membres de l’òrgan de govern de la FMC no poden rebre cap tipus de retribució per l’exercici del càrrec. Tan sols poden reemborsar aquelles despeses realitzades degudament justificades.

Mai van justificar cap despesa. Però el més greu, segons consta en les diligències judicials, els alcaldes cobraven malgrat no generessin cap despesa, ni fessin cap desplaçament, ni assistissin a cap reunió i, fins i tot, cobraven els mesos d’inactivitat de la FMC, com el mes d’agost o durant els períodes on encara no s’havia constituït l’òrgan de govern. Per blindar els sous encoberts Bustos va donar instruccions perquè en els pressupostos de l’entitat no hi constessin ni sous, ni dietes, sinó desplaçaments. Uns conceptes que tampoc es justificaven.

Les preguntes són obvies. Els alcaldes desconeixen la legislació que els impedeix cobrar una quantitat fixa cada mes? No saben que s’ha de justificar tota despesa de diner públic? Els alcaldes no s’han interessat mai per aquestes pràctiques irregulars que cada mes engruixen els seus comptes corrents? Els alcaldes no fiscalitzen les despeses de l’òrgan de govern del què formen part?.

Costa de creure tanta incompetència perquè, probablement, no hi ha hagut desconeixement, sinó complicitat. No és creïble que ara, un cop atrapats, alguns alcaldes es defensin dient que se’ls ha enganyat, quan durant molts anys han acceptat aquesta pràctica il·legal sense que l’hagin qüestionat i menys denunciat.

Estem parlant d’unes persones, d’uns alcaldes, en l’exercici de les seves funcions, la gran majoria de municipis importants que tenen plena dedicació i cobren sous dignes per aquest concepte. El cas més extrem és el de Manuel Bustos que, tot i cobrar per diferents conceptes més de 110.000 euros anuals, cobrava a més a més 15.500 euros com a president de la FMC.

Tot això no es pot deslligar de les estratègies corruptes i caciquils de Manuel Bustos, de l’anomenat estil Bustos. Ell procurava el silenci dels seus adversaris polítics per mitjà del: tots cobren, tots callen. Així neutralitzava tota crítica a la seva gestió. Una pràctica que ja va instaurar durant anys a l’Ajuntament de Sabadell incorporant tots els partits de l’oposició al govern, llevat de l’Entesa per Sabadell que ho va denunciar en tot moment.

Hi ha qui compra, qui es deixa comprar i qui mira cap una altra banda. No és una pràctica nova ni desconeguda. Per això sorprèn que els alcaldes es sorprenguin. No té cap tipus de credibilitat voler-se emparar en que se senten enganyats o que desconeixien el concepte d’uns diners que sense justificar cobraven cada més.

Ara no valen les lamentacions. Cal que la justícia actuï amb fermesa i clarifiqui i condemni els responsables i els beneficiaris d’aquesta corrupció consensuada. Cal conèixer qui ha cobrat i els imports cobrats durant els anys no investigats. Cal que tornin els diners i, sobretot, cal que dimiteixin tots aquells que s’han beneficiat d’aquesta pràctica il·legal perquè han perdut tota credibilitat i també els qui han manifestat desconeixement o deixadesa perquè han posat de manifest que no estan a l’alçada per ser alcalde.

Nota: L’article d’opinió va ser escrit abans de la dimissió de Manuel Bustos el passat dilluns.

Comentaris

  1. Icona del comentari de: teresa comellas ponsa a juliol 09, 2014 | 11:13
    teresa comellas ponsa juliol 09, 2014 | 11:13
    Bo article , que no ens tractin de burros , que ja n'hi ha prou gràcies
  2. Icona del comentari de: JOSEP Ma MATENCIO a juliol 09, 2014 | 13:06
    JOSEP Ma MATENCIO juliol 09, 2014 | 13:06
    Benvolgut Isidre Respecto la teva opinió i saps que coincidim en determinats anàlisis i propostes, però considero necessari fer algunes apreciacions al teu article. Efectivament, arrel de la investigació i instrucció de l’anomenada “Operació Mercuri”, la unitat policial investigadora conclou que existirien suficients indicis que apuntarien a l’existència d’una pràctica irregular i perllongada en el temps al si de la FMC, que hauria permès satisfer una quantitat dinerària fixa mensual als membres del Comitè Executiu encoberta sota diversos conceptes (dietes i/o desplaçaments, relacions territorials i jornades territorials i sectorials). Aquests fets estan sent analitzats pel Ministeri Fiscal i el Jutjat d’Instrucció Nº 1 de Sabadell. Que diu la Llei ?: Els membres de l’òrgan de govern de les Associacions (com ho és la FMC) exerceixen llurs càrrecs gratuïtament, si bé tenen dret a la bestreta i al reemborsament de les despeses degudament justificades i a la indemnització pels danys produïts per raó d’aquest exercici. Quina ha estat la practica de la FMC durant els any 2011 i 2012 (que son els que han estat objecte d’investigació fins al moment)?: Anticipava unes despeses que previsiblement tindrien els membres de l’òrgan del govern, i no existia cap procediment posterior de justificació. Els serveis tècnics de la FMC han argumentat que no existia prou capacitat administrativa per fer-ho, degut l’elevat nombre de membres del Comitè Executiu. Aquesta argumentació és insostenible des del punt de vista tècnic, jurídic i econòmic. Aquesta practica, sense cap mena de dubte, ha de ser qualificada d’irregular, opaca, improcedent i gens rigorosa; ara bé, hem d’arribar a concloure que els/les 44 alcaldes/alcaldesses han de ser imputats/des per haver comès un presumpte delicte de malversació de fons públics ? Aquí és on discrepo amb tu, Isidre: Entre els 44 alcaldes/alcaldesses es troben Ajuntaments tant diferents i diversos com Riudecanyes i Hospitalet, Pontons i Sabadell, Vilassar de Dalt i El Prat. Podem parlar en tots els casos de “sobresous” ? Tots/tes tenen dedicació exclusiva ? Ja t’avanço que no. Les quantitats en el període investigat van dels 23.964 euros (de l’Expresident Bustos) als 888 euros; i 13 d’aquesta Alcaldes / Alcaldesses estan per sota dels 2.000 euros (83 euros mensuals aproximadament de promig). Podem parlar en aquests casos de “sobresous” ? Jo crec que no. Poden justificar alguns Alcaldes/Alcaldesses afectats, que efectivament han realitzat despeses en funció del seu càrrec a la FMC i no han incorregut en un possible delicte de malversació de fons públics? Estic convençut que si. Tenen tots/totes la mateixa responsabilitat ? Es igual un membre amb poca responsabilitat de gestió, que el President o Vicepresidents ? Rotundament no. Coincideixo amb tu que la Justícia ha de seguir el seu curs, faltaria més; i que hem de lluitar fins al final per eradicar les practiques irregulars i/o presumptament corruptes a l’Administració. Ara bé, considero que és profundament injust des del punt de vista personal posar a tots en el mateix sac; políticament incorrecte que qualifiquis a tothom de “classe política i partits polítics institucionals” (que jo sàpigue, Entesa per Sabadell, també és un partit institucional present a l’Ajuntament de Sabadell des del 1999 de forma ininterrompuda); i poc rigorós parlar de forma generalitzada, amb les dades que tenim actualment de “sous encoberts”, complicitat, dimissions, de “qui es deixa comprar”, etc. Simplement et demano que abans de fer afirmacions generalitzades i parlar de possibles imputacions penals, estudiem amb més profunditat i rigor les situacions. Una abraçada.
  3. Icona del comentari de: Republicana a juliol 09, 2014 | 14:54
    Republicana juliol 09, 2014 | 14:54
    Cuando se habla de renovacion de los politicos, se deberia incluir un detalle. Renovarse de verdad. Sr.Soler usted lleva toda su vida viviendo y no dejando vivir a otros. Madre mia cuantos años, desde el Toni Farres, luego con la Dolors y con Entesa, ahora en una plataforma , mejor dicho en dos si contamos la de Gracia. Me pregunto, a usted nadie le ha dicho que hay vida más allá de la politica?
  4. Icona del comentari de: Isidre Soler a juliol 10, 2014 | 01:09
    Isidre Soler juliol 10, 2014 | 01:09
    Benvolgut Josep Mª Comparteixo que entre els 44 alcaldes afectats hi puguin haver diferents graus de responsabilitat. Segur. Una qüestió que dirimirà el jutge en base la informació, les declaracions i les proves que les parts aportin. Des de l’àmbit polític i des de la lluita contra la corrupció no ens correspon fer-ho. Quan es tracta de diner públic, ni que sigui un euro, s’ha de denunciar i actuar amb el màxim rigor i no comparteixo que es busquin atenuants amb arguments com la quantia econòmica del què cobraven, si tenien altres ingressos o no, o pel fet de venir de lluny. Saps perfectament que les persones se’ls acusa pels presumptes delictes que han comès, per acció o per omissió, i no per circumstàncies alienes als supòsits jurídics. Un càrrec electe, i més si és un alcalde, té el deure de complir i de fer complir la legalitat. Pel què es coneix sembla que van actuar molt a la lleugera i al llarg dels deu anys de beneficiar-se d’aquesta practica cap d’ells ni tan sols es va preguntar perquè cobraven uns ingressos fixes mensualment, independentment de si havien tingut despeses o no i sense haver de justificar-les. Si volem tenir credibilitat, si realment volem canviar un sistema polític que fa aigües per arreu, si de veritat volem lluitar contra totes les formes de corrupció hem de ser els primers a demanar responsabilitats polítiques i jurídiques, i si són dels nostres, perquè també són humans, hem de procurar que filin més prim que ningú.
    • Icona del comentari de: Anna a juliol 11, 2014 | 10:26
      Anna juliol 11, 2014 | 10:26
      Senyor Isidre, Retiri's de la política, porta més anys que el Duran... Els d'Entesa no poden parlar de regeneració pq vostè està a tots els llocs... Percert, quan vostè era regidor, també rebia dietes de les comissions informatives i dels plens...
      • Icona del comentari de: Teresa Mira a juliol 11, 2014 | 15:46
        Teresa Mira juliol 11, 2014 | 15:46
        Hola,és interessant el que diu l'Anna: perquè, essent funcionari tenia un sou públic, i un "Sobresou públic formant part d'aquest corrupció consensuada que teoritza?" O pot ser algu el va enganyar?
  5. Icona del comentari de: Paco Morales a juliol 11, 2014 | 18:04
    Paco Morales juliol 11, 2014 | 18:04
    L'autor de l'article ha teoritzat allò de la "corrupció consensuada" entre els cinc partits afectats per aquest afer de la FMC, en un clar intent de reforçar la idea massa estesa de "tots són iguals" o això és el que fan els de la "vella política". Jo, per contra, crec que això és una enorme irresponsabilitat i els altres no sé que faran per des d'ICV no permetrem es se'ns vulgui ficar en el mateix sac de les pràctiques corruptes. I no és perquè es vulgui afectar als alcaldes/sa d'ICV, és que demanar la imputació de 44 alcaldes/sses per aquest afer és sensillament una "bestiesa" i és absurd.

Respon a Anna Cancel·la les respostes

Comparteix

Icona de pantalla completa