‘Què fem al sud de la Gran Via’, per Núria Pérez (Moviment Veïnal del Sud)

ARTICLE D’OPINIÓ
Núria Pérez, membre del Moviment Veïnal del Sud

El passat mes de març diferents representants d’entitats del sud vam realitzar una reunió amb l’Ajuntament per analitzar i compartir com es podria resoldre la situació de crisis que pateix el mercat de Campoamor. Aquesta és una lluita que l’entitat germana Associació del Poble del Sud de Sabadell va iniciar a l’assabentar-se de que l’actual govern volia tancar unilateralment el mercat. L’entitat inicià un procés assembleari amb els veïns i veïnes del barri per veure quin futur podia tenir l’espai i que podia oferir a la zona, amb bona resposta popular. Després de diferents contactes i reunions amb les associacions de veïns i veïnes dels sector -Campoamor, Espronceda, Creu de Barberà- i amb la participació de diverses entitats com els Sentinelles d’Arkemis, La Taca o l’Obrera, van presentar un projecte prou interessant, que consisteix en mantenir 12 parades de comestibles per donar el servei al veïnat, però transformant la resta d’espai en aules i sales polivalents a l’estil dels centres cívics, però amb la gestió del complex per les mateixes entitats del sector.

La sorpresa de les entitats del sector en aquesta reunió fou que la regidora del districte junt amb el regidor de cultura van presentar un macro projecte cultural sense tenir en compte les propostes i reivindicacions prèvies. A més, el que van presentar només era un esbós de la idea, prometent que en el futur ja és començaria a desenvolupar, amb el que això representa d’anys d’estudis, tràmits i permisos, és a dir, promeses buides. Les entitats en aquest moments proposen, ja que tenen l’emplaçament i que tenen necessitats urgents de locals per mantenir l’activitat de diferents grups -d’esplai, grups juvenils de música, de teatre, debat…- iniciar el seu projecte.

Sobre la carència de locals cal dir que actualment quan es vol fer una xerrada, activitat o reunió ens trobem que els locals del centre cívic i la biblioteca del sud estan saturats, i com a conseqüència s’han de cercar altres espais o renunciar a debats i xerrades informatives que el veïnat no se’n pot beneficiar. És per tot això que les entitats es van decidir  pel seu projecte, perquè entenem que amb poca inversió es poden cobrir les necessitats urgents de les entitats.

El districte 6, com altres districtes i especialment de les zones perifèriques, tenen unes necessitats d’infraestructures i necessitats socials també urgents. És per tots conegut que ja històricament el sud de la ciutat, de tots els barris, és la zona que sempre ha estat més abandonada pels seus responsables polítics, el sud avui, és una prova fefaent. Fa molts anys que estan lluitant per una residència d’avis i àvies, aquesta infraestructura ha passat com amb els hospitals de Montcada i Rubí  que ja tenien previst els terrenys i ara han desaparegut dels plans de la conselleria.

També necessitem nous plans de mobilitat ja que tenim diverses escoles de primària i de secundària que en els moviments de l’alumnat és perillós per la quantitat de vies perilloses que han de creuar. Ara també ens hem assabentat del macro projecte que volen dur a terme a l’aeroport, que de moment i en teoria es queda en una modificació de les seves connexions i que l’ajuntament ha donat el seu suport, això representa no només més sorolls sinó augmentar la inseguretat a la zona. En definitiva, el sud de la Gran Via necessita un pla global de necessitats per la millora de vida dels veïns i veïnes.

En aquest sentit cinc universitats –UAB, UPC, UdG, URL i TBS– estan duent a terme un estudi del barri de Covadonga (Covadonga Urban Lab) en la que participen tant el grup acadèmic com membres de 30 entitats de l’administració, d’empresa i socials com l’associació de veïns del barri, i la nostra, el Moviment Veïnal del Sud. Aquest és un estudi finançat per la Unió Europea a través del programa Erasmus que durarà fins a  finals d’aquest any i que estudia les necessitats i mancances del barri.

A través de la participació de dos representants de la nostra entitat hem pogut plantejar aquesta proposta de pla global per al Sud de la ciutat a partir de la Gran Via, i per sort el representant del projecte s’ha obert a col·laborar per demanar-ho i fer possible un nou estudi. Aquest seria un projecte que per primera vegada a la zona sud el veïnat tindria l’oportunitat de sentir-se protagonista d’un pla que pot arribar a canviar l’entorn, amb noves infraestructures, nous habitatges, noves escoles i instituts, un nou territori més verd i ecològic aplicant també les noves energies alternatives, i un pla de mobilitat on les persones siguin el centre i els protagonistes del projecte, hauria de ser, al mateix temps, un projecte amb perspectiva de gènere que tingui en compte les desigualtats.

Estem convençuts que un projecte d’aquestes característiques, sumada a la mobilització i reivindicació ciutadana milloraria molt la vida de les veïnes i veïns del sud de la nostra ciutat, i que seria també un exemple per aplicar en altres districtes. Esperem que es pugui portar a terme!

Foto portada: El passadís central del mercat, fa uns mesos. Autor: David B.

 

Els comentaris estan tancats