ARTICLE D’OPINiÓ
Montse González, Tinenta d’alcaldessa de Desenvolupament Econòmic i Impuls Administratiu
Una de les característiques de la societat dels darrers anys ha estat el creixement exponencial dels sistemes digitals, tant en les comunicacions com en la gestió dels diferents àmbits de la vida. En aquest marc, la pandèmia ha evidenciat –i accelerat– les necessitats i els reptes que teníem pendents en relació amb les tecnologies, molts dels quals ja s’estaven treballant. I és que el futur passa per la digitalització, però també per garantir que tothom pugui accedir a aquests sistemes en les millors condicions possibles.
La digitalització ens obre tot un ventall de possibilitats, tant a l’administració com al conjunt de ciutadans i ciutadanes. Actualment podem fer de manera ràpida i còmoda, estalviant temps i desplaçaments, coses del dia a dia que abans havien de ser presencials o per telèfon i que ara tenim l’opció de fer a cop de clic, com ara inscriure’ns en un centre o a una activitat formativa, reunir-nos amb el mestre o La mestra dels nostres infants, sol·licitar un servei municipal o comprar a un establiment de la ciutat.
Davant les possibilitats que ofereixen les tecnologies, no tenir coneixements o eines per accedir-hi ens deixa en total desigualtat amb altres persones i, en conseqüència, en clar risc d’exclusió social i laboral. Per tot plegat, des de l’Ajuntament estem treballant en una doble línia: d’una banda, la digitalització de l’administració, però també, i al mateix temps, la capacitació de tots els sabadellencs i sabadellenques en aquest àmbit, posant al seu abast els recursos per poder-se connectar i navegar pels nous sistemes de comunicació sense problemes.
Dins la primera línia d’acció, enguany ha entrat en funcionament l’administració electrònica, un nou salt endavant en la transformació digital de l’Ajuntament. Estem, doncs, en el camí de consolidar-nos com una administració que no necessiti paper en els seus procediments administratius i que sigui plenament accessible en tot moment i amb total seguretat, des de qualsevol dispositiu amb connexió a Internet.
Així mateix, volem posar en joc totes les possibilitats que ens dona la Intel·ligència Artificial per optimitzar la gestió de les dades, ser més transparents i avançar cap a un ajuntament més proactiu, capaç d’oferir recursos i serveis personalitzats al ciutadà, fins i tot abans que aquest ho hagi de demanar. Evidentment, respectant tots els requeriments legals pel que fa als drets de privacitat i de protecció de dades.
I també volem ser més eficients en la presa de decisions, per la qual cosa un dels nostres projectes de futur passa per impulsar la monitorització integral de la ciutat, potenciant el big data en àmbits estratègics de gestió com les emergències, la mobilitat o la qualitat de l’aire, entre altres.
D’altra banda, per tal de minimitzar la desigualtat de coneixements i recursos entre la ciutadania, treballem per la capacitació en el món digital, oferint formació i acompanyament als sabadellencs i sabadellenques. En aquest marc, estem dissenyant el pla de xoc contra la bretxa digital per estendre la formació i que aquesta arribi a tots els barris. I volem fer possible un centre avançat de formació per a la transició digital a l’edifici Sallarès Deu, on es treballaran les vocacions tecnològiques i s’impartiran diversos certificats professionals del sector TIC, tot donant resposta a les necessitats de personal especialitzat per part de les empreses.
Així mateix, promourem la transformació digital d’un dels centres de formació per a l’ocupació més grans de Catalunya com és Cal Molins. I, dins la millora de les infraestructures, impulsarem la cobertura de fibra òptica al polígon del Ripoll per oferir millors oportunitats i afavorir les activitats d’alt component tecnològic en aquesta zona de la ciutat.
En definitiva, parlem de tot un conjunt de mesures i programes que ja hem posat en marxa i que impulsarem properament davant d’una realitat inqüestionable: la digitalització ja marca el nostre present i serà un dels grans protagonistes del futur. I si volem una societat de progrés i cohesionada, hem d’apostar per digitalitzar, però també per democratitzar l’accés de tots els ciutadans i ciutadanes. En la transformació digital, tampoc no podem, ni volem, deixar ningú enrere.