‘Un Sabadell amb futur per a cada jove’, per Gemma Sierra

ARTICLE D’OPINIÓ
Gemma Sierra, sociòloga, educadora i membre de Joves Sbd en Comú

Lluitem per a garantir l’equitat escolar i reafirmar que hi ha un Sabadell amb futur per a cada jove

No és poc el que l’ajuntament de Sabadell ha fet durant l’última legislatura per aconseguir l’objectiu d’assegurar un futur a les persones joves de la nostra ciutat. Per exemple: en col·laboració amb la comunitat educativa s’ha elaborat el Pla per l’Equitat i l’Èxit Educatiu (2017-2027); l’increment del Pressupost en educació ha permès donar beques per material escolar i augmentar les subvencions per les entitats educadores en el lleure. També s’ha ofert formació gratuïta a més de 1200 persones per a què puguin trobar un millor futur laboral, s’ha fomentat la formació artística de les generacions més joves i el Vapor Llonch ha atès més de 2700 persones menors de 30 anys durant el 2017, entre d’altres mesures.

Però tot això no és suficient. Actualment ens trobem amb una ciutat i un sistema educatiu que no dóna bones respostes a les expectatives dels i les alumnes. Una ciutat que té, com a mínim, cinc situacions educatives diferents segons a quin centre rebin la seva educació obligatòria, és una ciutat que no està en condicions d’oferir les mateixes oportunitats al nostre alumnat.

El grup de recerca EMIGRA, de la UAB, ha realitzat un estudi sobre el risc l’Abandonament Escolar Prematur (AEP) a Sabadell. Aquest estudi s’emmarca dins d’una investigació a nivell europeu que vol analitzar les causes de l’AEP i com, des dels territoris, es pot reduir per tal d’apoderar les persones joves i així millorar la seva ocupabilitat. Per una banda, la recerca ha permès distingir, mitjançant 10 indicadors d’equitat, que la realitat educativa de la ciutat es composa de cinc tipus d’entorns educatius. Per altra banda, les dades permeten observar i corroborar que l’economia familiar i l’origen dels i les joves, són factors que, malauradament, limiten les seves expectatives però també entra en joc, per sobre de tot, la seva percepció de suport docent i els recursos educatius disponibles, encara que percebin un bon suport social (família i amics).

Els resultats obtinguts mostren que una alta desvinculació escolar i les baixes expectatives del professorat envers els i les alumnes, són els dos aspectes més nocius per als futurs dels nostres joves. Les investigadores plantegen tres àmbits d’actuació (prevenció, intervenció i compensació) i 12 propostes concretes a nivell local. Destaquen, per exemple, eines i formacions per als docents, ampliar i millorar l’oferta de cicles formatius, augmentar l’orientació formativa, enfortir i potenciar el programa Ciutat i Escola; així com generalitzar els programes de mentoria, més seguiment d’itineraris formatius i crear programes d’Èxit escolar (Campus Eqxit), entre d’altres.

Per millorar el sistema educatiu no n’hi ha prou amb canvis al propi sistema i més inversió econòmica, sinó que és necessari un replantejament generalitzat. És a dir, si volem un sistema educatiu plenament equitatiu ens cal tenir una ciutadania que també ho sigui. L’única manera d’aconseguir això és reduint les desigualtats materials i econòmiques entre els nostres conciutadans. Per sort, en els últims quatre anys ens hem trobat amb un Ajuntament que ha intentat respondre a aquestes demandes, ara bé, està a les nostres mans que això segueixi sent així o no. Apostar per un millor sistema educatiu a la nostra ciutat és apostar per un Sabadell més inclusiu i menys desigual.

Com a joves hem de reclamar aquests canvis, treballar per a què el nostre alumnat rebi la resposta formativa i laboral que espera de la seva ciutat. Reclamar la confiança en els i les joves estudiants per a què puguin aconseguir els seus objectius amb un bon acompanyament. I lluitar per a garantir l’equitat escolar i reafirmar que hi ha un Sabadell amb futur per a cada jove.

Comments are closed.