Compreses i tampons

La pobresa menstrual arribarà al ple: quan cal escollir entre menjar o productes menstruals

Junts per Sabadell ha anunciat que presentarà, al proper ple municipal, una moció contra la pobresa menstrual. Concretament, el grup proposa rebaixar l’IVA dels productes per l’etapa menstrual, que aquests mateixos s’incloguin a les cistelles de productes bàsics per persones en situació econòmica vulnerable i que es promogui  la formació perquè les usuàries coneguin productes sostenibles.

La pobresa menstrual és la problemàtica amb la qual es troben les dones i les persones ‘trans’ en situació de vulnerabilitat quan no poden permetre’s comprar els productes d’higiene íntima necessaris en el període menstrual. En aquests productes s’inclouen les compreses, tampons i copes menstruals, però també altres com el sabó o l’aigua, imprescindibles per la higiene bàsica.

Justament per fer front a aquest problema social, la portaveu de Junts per Sabadell, Lourdes Ciuró, ha anunciat que presentaran al Ple municipal del mes de maig una moció per tal de donar-li solució.

“La pobresa menstrual és el que passa quan una dona ha de decidir entre comprar un paquet d’arròs per la seva família o productes per la menstruació. Aquesta dona es veu obligada a gestionar la menstruació d’altres maneres antihigièniques. Estan obligades a posar-se altres elements: cartons, teixits…”, ha explicat Ciuró.

En primer lloc, el grup municipal vol que l’Ajuntament insti el Govern espanyol a rebaixar el preu dels productes per a la menstruació, que actualment tenen un IVA del 10 per cent. Des de Junts aposten perquè els mateixos arribin a tenir un IVA súper reduït, és a dir, del 4 per cent. En l’àmbit municipal, per lluitar contra l’analfabetisme menstrual i el desconeixement sobre el període menstrual, Ciuró proposa impulsar la formació des de l’àrea de Salut de l’Ajuntament per sensibilitzar i normalitzar la menstruació.

Foto portada: Lourdes Ciuró presenta la moció contra la pobresa menstrual. Autor: Junts per Sabadell
Lourdes Ciuró presenta la moció contra la pobresa menstrual. Autor: Junts per Sabadell

“Volem que es formi a les dones i persones transsexuals, que s’expliqui què és la formació, quines alternatives de productes sostenibles hi ha, què són les copes menstruals i com s’ha d’utilitzar, informar de l’existència de compreses reutilitzables, etc.”, ha exposat Ciuró.

En darrer lloc, Junts aposta perquè els productes menstruals siguin considerats béns de primera necessitat i que s’incloguin a les cistelles de productes que es donen a persones en situació econòmica de vulnerabilitat. En aquest sentit, Ciuró creu que l’Ajuntament hauria de treballar conjuntament amb les empreses que produeixen aquests productes per a la menstruació, per tal d’aconseguir-los a un preu assequible i entregar-los gratuïtament a les persones que els necessitin als centres d’assistència local.

Foto portada: Lourdes Ciuró presenta la moció contra la pobresa menstrual. Autor: Junts per Sabadell.