Foto portada: l'alcalde de Terrassa, la ministra Raquel Sánchez, l'alcaldessa de Sabadell, entre altres, al CCVOC. Autor: Ajuntament.

Acord polític pel tram Sabadell-Terrassa del Quart Cinturó

  • La fórmula: la Generalitat projecta; el Ministeri pagarà. No hi ha foto de família política; al contrari.
  • L’acord no inclou concrecions al voltant del pressupost, calendari ni traçat.

La Generalitat projecta i l’Estat pagarà. Així es podria resumir el principi d’acord al qual han arribat les administracions municipals, autonòmica i estatal respecte un tram de la B-40 (el Quart Cinturó), l’autovia que ha d’unir Vilafranca del Penedès amb Sant Celoni. La presentació s’ha celebrat aquest divendres al Consell Comarcal del Vallès Occidental amb l’absència d’un dels principals actors, la Generalitat, ja que se n’ha desmarcat dues hores abans de l’acte institucional. Paral·lelament, també s’ha presentat un projecte previst per l’AP-7 que en principi ha d’agilitzar el trànsit a la C-58 i a la B-30.

Alguns ajuntaments del Vallès, com el de Sabadell, Terrassa i Castellar, fa anys que negocien amb el govern català i espanyol per construir la B-40, Ronda Vallès o Quart Cinturó. L’objectiu és connectar les diferents poblacions de la segona corona metropolitana, però atès les dimensions del projecte (d’aproximadament 50 km), es divideix en trams. El central és el Terrassa – Granollers passant per Sabadell, però ara s’ha subdividit en el tram Terrassa – Castellar perquè hi ha grans dificultats a la resta. Fins aquest matí, tot semblava estar encarrilat: la ministra de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, Raquel Sánchez, i el secretari general de Vicepresidència, Polítiques Digitals i Territori, Ricard Font, havien de comparèixer al Consell Comarcal del Vallès Occidental per presentar el nou pas endavant respecte a aquesta qüestió.

Xavier Flores, secretari general d'Infraestructures, a la presentació del principi d'acord pel tram Sabadell-Terrassa. Autora: J. Ramon
Xavier Flores, secretari general d’Infraestructures, a la presentació del principi d’acord pel tram Sabadell-Terrassa. Autora: J. Ramon

Finalment, però, la Generalitat se n’ha desmarcat i per partida doble; el president Pere Aragonès considera que “només són paraules” (més info: ‘Aragonès: les propostes del govern espanyol sobre el Quart Cinturó són només “paraules”‘) i Font no s’ha presentat a la cita (més info: ‘La Generalitat planta ara la ministra Sánchez en la presentació del principi d’acord de la B-40‘). En tot cas, l’acord polític que hi ha ara és que la Generalitat projectarà el tram Terrassa – Castellar i que l’Estat finançarà les obres. El tram entre Sabadell i Castellar coincideix amb l’anomenada Ronda Nord, que ha de treure milers de vehicles de la Gran Via per connectar-los amb la C-58 per aquesta via i per la Ronda Oest. De Castellar fins Granollers, tot són interrogants.

I de dubtes també n’hi ha en el tram acordat aquest divendres: no s’ha presentat públicament cap calendari, pressupost ni traçat, que també és sensible. En tot cas, serà la Generalitat qui l’haurà de decidir i, si l’acord es compleix, l’Estat finançarà l’obra.

Objectiu compartit per Sabadell, Terrassa i Castellar del Vallès

L’alcaldessa Marta Farrés, així com els alcaldes de Terrassa i Castellar del Vallès, i la ministra Raquel Sánchez asseguren que no se senten “plantats” i consideren que aquest canvi en el guió és una falta a la ciutadania, ja que fa anys que una part de la població reclama aquesta infraestructura. Sánchez, de fet, ha reconegut certament perplexa que el departament de Territori ha estat un dels tres actors implicats en les reunions de treball i no entén per què dues hores abans se n’ha despenjat d’una manera tan sobtada. L’acord, pendent de la signatura de la Generalitat, fixa que el govern espanyol traspassa el tram entre Terrassa i Sabadell al govern català i n’assumeix els costos.

“És un acord transcendental per Sabadell perquè no només uneix Sabadell amb Terrassa, sinó que dóna sortida a la Ronda Nord de Sabadell, una ronda imprescindible per treure el trànsit rodat”, ha celebrat Marta Farrés.

Tot i això, també hi ha hagut una part dels detractors al Quart Cinturó que s’ha mobilitzat fins al Consell Comarcal per exposar el seu rebuig a aquesta infraestructura. Entre ells hi havia membres de la Campanya Contra el Quart Cinturó (CCQC) i militants de Crida per Sabadell, qui fan front comú i apel·len a la Generalitat perquè desestimi aquest projecte. De moment, encara no hi ha res ferm, ja que el tram que empalma amb Granollers ha quedat aparcat per una falta de consens (més info: ‘Encalla el tram Terrassa-Granollers del Quart Cinturó, caducat de nou‘).

Canvis a l’AP-7

Sí que hi ha hagut acord per injectar 78 milions d’euros al tram de l’AP-7 que creua els dos Vallesos. El secretari general d’Infraestructures del Ministeri de Transports, Xavier Flores, ha anunciat en el mateix acte d’aquest divendres que han tancat un projecte per reordenar la B-30 (paral·lela a l’AP-7) i simplificar les incorporacions des de la C-58. El govern està fent actuacions a tota aquesta via i les presenta als corresponents municipis afectats; en aquest cas, ha avançat que “no està parlant de nous corredors, sinó d’actuar sobre allò que ja tenim”.

Foto portada L’alcaldessa Marta Farrés, a la presentació del tram Sabadell-Terrassa del Quart Cinturó. Autora: J. Ramon