Vista aèria de la Ronda Nord. Autor: Ajuntament.

Les claus de la proposta municipal per la Ronda Nord: 64% soterrada amb dos túnels

En plena campanya nadalenca i a les portes del pont de la Puríssima, l’ajuntament de Sabadell ja ha presentat la seva carta als Reis pel que fa a la Ronda Nord. És el seu pla per a connectar la B-40 amb la carretera de Castellar, que haurà d’entregar a la Generalitat, qui redactarà i aprovarà el traçat definitiu, pel qual compta amb una aportació de 200 milions d’euros del govern central. La proposta municipal contempla dos túnels per salvar un recorregut que travessa 3,5 quilòmetres de terme municipal, i demana millores addicionals als enllaços amb la carretera de Castellar per una banda i amb la C-58 a Sant Quirze per l’altra. No hi ha una aproximació econòmica oficial.

La proposta de Terrassa es coneixia des de desembre de l’any passat, signada per l’enginyer sabadellenc Josep Maria Cunillera. Ara l’ajuntament de Sabadell ha presentat la seva, a partir de les aportacions de l’enginyeria Esteyco. La setmana vinent els representants sabadellencs, terrassencs i de la Generalitat en parlaran, amb un preavís del govern català: no tot hi cap i cal cenyir-se al pressupost.

Aquests són les claus de la proposta de Sabadell.

1. 8,2 quilòmetres amb dos carrils per sentit

El total de la Ronda Nord Sabadell – Terrassa tindrà 8,2 quilòmetres, dels quals 4,7 estan en el terme de Terrassa i 3,5 en el de Sabadell. Tot l’àmbit contempla dos carrils per sentit de circulació, que connecten amb la B-40 a Terrassa per una banda, la carretera de Castellar per l’altra i accés a la C-58 per la Ronda Oest de Sabadell.

2. Un túnel urbà de 1.000 metres entre la Roureda i la Llanera

La proposta municipal preveu un túnel d’un quilòmetre per salvar l’avinguda de les Palmeres i connectar amb Castellar. Començarà a la Roureda, on ara hi ha una benzinera Repsol -que anirà fora- i travessarà l’àmbit salvant un desnivell del 7 per cent per sortir en superfície prop de l’actual polígon industrial de la Llanera, en el lateral del Ripoll i prop del pont de Castellar. Aquí es construirà una rotonda per enllaçar amb el pont de Castellar.

Connexió entre la Ronda Nord i el pont de Castellar, amb la nova rotonda en primer terme. Font: Ajuntament.
Connexió entre la Ronda Nord i el pont de Castellar, amb la nova rotonda en primer terme. Font: Ajuntament.

S’actuarà amb excavació tradicional -sense tuneladora- a partir de murs pantalla. El túnel es farà a vuit metres de profunditat respecte la cota. Prou distància per permetre una zona verda a sobre, i també una planta d’aparcament soterrada per un centenar de vehicles.

3. Un segon túnel soterrat de 1.200 metres al Rodal

La connexió amb Terrassa es farà a través d’una carretera de 2,3 quilòmetres de dos carrils per sentit entre la Roureda, abans de l’actual benzinera, i la B-40. El túnel discorrerà per camps de conreu. La proposta contempla la construcció d’un túnel de 1,2 quilòmetres per garantir la continuïtat dels camins. És la part més polèmica del traçat sense dubte. “L’impacte serà mínim”, assegura el tinent d’alcaldessa Adrián Hernández.

La proposta de la nova carretera, entre Sabadell i Terrassa. Font: Ajuntament.
La calçada en primera terme és l’actual Ronda Oest (C-58C). La segona és la nova Ronda Nord Sabadell-Terrassa. Font: Ajuntament.

La proposta contempla també un portal d’accés per a vianants al Rodal des de la Roureda a l’alçada de l’actual benzinera, on hi haurà una passarel·la per a vianants i una zona verda. Una mena de connexió entre la ciutat i el seu entorn natural amb la nova carretera com a separador.

4. Demanen millorar l’enllaç Ronda Oest – C-58

En paral·lel al traçat, l’executiu sabadellenc demanarà a la Generalitat millorar l’accés a la C-58 des de la Ronda Oest, ja col·lapsat durant bona part del dia. Volen un segon carril d’accés i una entrada i sortida directa des de Sant Quirze per reordenar i drenar millor el trànsit. I és que els vehicles de Castellar ja no aniran a la C-58 per la Gran Via, Can Llong o la Rambla d’Ibèria sinó per la Ronda Nord i la Ronda Oest, que van a morir a una entrada d’un sol carril a Sant Quirze.

5. Dos carrils per sentit al pont de Castellar

Una segona petició addicional serà ampliar la capacitat de pas de la carretera de Castellar, des del pont fins el municipi. Una reivindicació històrica castellarenca, com és el desdoblament de la carretera. També construir un carril bici. De fet, promoure el polígon industrial del Pla de la Bruguera i la “competitivitat econòmica” general és una de les prioritats de la proposta.

6. Caiguda del trànsit de pas a la ciutat

Amb la proposta municipal, el govern estima que el trànsit de pas -o no desitjat- per Sabadell caurà en picat. Ho farà en un 52 per cent a la Gran Via, en un 55 per cent a l’avinguda d’Estrasburg i en un 15 per cent a la Ronda Ponent – Rambla d’Ibèria. El cap d’Urbanisme, Antoni Serra, precisa que 20.000 dels 30.000 vehicles que passen per la Gran Via des de Castellar ho deixaran de fer, mentre que 20.000 vehicles més evitaran la carretera N-150 o la Rambla d’Ibèria entrant des de Terrassa si es millora l’accés des de Sant Quirze. Una altra derivada serà la reducció al mínim o naturalització de la carretera de Matadepera, que “per la seva pròpia configuració hauria de tenir menys trànsit del que té ara per ara”.

7. La incògnita: el preu

L’Ajuntament no ha precisat un cost estimat de la seva proposta. El Ministeri de Transports ha encomanat la gestió del projecte a la Generalitat, amb una transferència de 200 milions per fer el tram sencer. Cada ajuntament ha fet la seva pròpia proposta. Però la suma de l’import dels dos traçats és difícil que quedi en 200 milions, segons ha reconegut el tinent d’alcaldessa. Serà més alta. En un avís per a navegants, el secretari d’Infraestructures del govern, Manel Nadal, ha avisat aquesta setmana que caldrà filar prim per no disparar els costos (més info: “No pot anar tot soterrat“).

“Ja ho complim: el 64 per cent serà soterrat i el 36 per restant en obert”, diu Hernández: “Nosaltres hem presentat la proposta que creiem millor per Sabadell i serà la Generalitat qui haurà de fer l’estudi i decidir fins on volen arribar”, finalitza Hernández.

8. I ara, què?

Cada ajuntament té la seva proposta, que compartiran amb la Generalitat el proper divendres, en una reunió sobre el Pla Específic de Mobilitat del Vallès. És el govern català qui ha de redactar el projecte i definir el traçat i cost definitiu. Si no encalla a nivell polític o jurídic, es preveu un tràmit llarg, de quatre o cinc anys de burocràcia (estudi informatiu, impacte ambiental, aprovació del projecte, sortida a concurs de les obres i adjudicació). Si s’arriba al final del camí, es preveuen quatre anys de treballs a peu d’obra. És a dir, entre 8 i 10 anys encara pel cap baix.

Foto portada: vista aèria de la Ronda Nord. A baix a la dreta la nova rotonda que connectarà amb Castellar. Des de la rotonda cap a dalt la nova carretera i el túnel que travessarà la Plana del Pintor, Can Deu, Sant Julià i la Roureda. A dalt a l’esquerra, la Ronda Oest i la nova carretera per connectar amb Terrassa. Autor: Ajuntament.