B-40. Acn

El Quart Cinturó divideix els partits en la cursa cap al 12-M

El Quart Cinturó segueix dividint la classe política al Vallès. La seva ombra és allargada, amb una configuració actual en el tram recentment estrenat entre Olesa de Montserrat i Viladecavalls, de tres carrils per sentit, que la majoria de forces veuen desproporcionada i que descarten en una eventual continuïtat, limitant-ho a dos per sentit. Mentre ERC, els comuns i la CUP no volen ni sentir a parlar d’una ampliació, la resta de partits mantenen la necessitat de continuar amb el projecte fins a Sabadell o Granollers, fet que permetria connectar amb la C-60 i tancar el projecte, facilitant la connexió amb Mataró.

El Quart Cinturó ha estat des dels anys 70 del segle passat un motiu de divisió entre les diferents sensibilitats polítiques. La seva concepció, a les acaballes de la dictadura, responia a un volum de creixement de població a la segona corona metropolitana que no s’ha correspost amb al realitat. Aquest és un motiu que moltes forces esgrimeixen com argument per a no donar continuïtat a un projecte que consideren caduc i contrari als principis de respecte per l’entorn.

ERC, Comuns i CUP, en contra

A dia d’avui, la carretera connecta Abrera amb Terrassa, amb un sistema viari configurat en la major part del seu traçat amb tres carrils per sentit i sota el nom de B-40. Sobre la taula, i d’acord amb el compromís entre ERC i PSC per tirar endavant els pressupostos de la Generalitat, la via s’ha de perllongar fins a Sabadell, un fet que deixa la porta oberta a seguir-la fins a Granollers amb un plantejament inicial de dos carrils per sentit. Més enllà dels compromisos, els partits tenen posicions ben confrontades.

Foto portada: la capçalera de la manifestació, a la Via Massagué. Autor: J.d.A.
Foto portada: la capçalera de la manifestació contra el Quart Cinturó, a la Via Massagué, fa uns mesos. Autor: J.d.A.

“No s’ha de fer”. Així de contundent es mostra Jordi Albert, número 11 a les llistes d’ERC el 12-M, que considera que la B-40 ha de morir amb la seva connexió amb l’autopista C-58. L’opció prioritària passa, considera, per reforçar la mobilitat sostenible: “Hi ha alternatives com fomentar l’eix ferroviari i el carril bus segregat per millorar la mobilitat a la zona”, assenyala, remetent-se al carril BRCAT que s’està construint a la N-150 entre Terrassa i Sabadell.

Des de la CUP, Montserrat Vinyets també s’oposa a la via: “No té cap sentit”, assenyala, tot apuntant que “hauria de tornar al calaix d’on mai s’hauria d’haver tret”. “Cal tirar endavant projectes com la línia orbital ferroviària, que donaria sortida a les necessitats de mobilitat dels vallesans”, afegeix. Els comuns tampoc veuen l’encaix en un moment en què es busca moderar el consum energètic i en un entorn que ja no contempla la via en el seu Pla de Mobilitat del Vallès: “És absurd i no duu enlloc”, denuncia l’alcalde del Prat de Llobregat i candidat a les llistes, Lluís Mijoler.

El PSC i la dreta, a favor

La veu del PSC s’ha fet sentir en els darrers anys per refermar el compromís de fer arribar la via fins a Sabadell. Tampoc s’han amagat de la voluntat de seguir amb la previsió d’estendre-la fins a Granollers. “És un projecte important que genera diferents veus, però s’haurà de consensuar amb el territori i ser valent a l’hora de fer-lo perquè sinó col·lapsarem el país per als ciutadans i les mercaderies”, destaca Alícia Romero, número 2 dels socialistes el 12-M.

Des de Junts, Josep Rull considera que “no té cap sentit” la B-40 entesa com es troba a dia d’avui, morint en una rotonda a Terrassa. Opta perquè la seva ampliació permeti acollir el trànsit diari entre municipis i polígons, deixant el de llarg recorregut per a l’AP-7, però que a la vegada es converteixi en una Ronda Nord en el tram Terrassa-Sabadell per alliberar trànsit del centre de les dues capitals i es derivi aquest a la Ronda Oest sabadellenca. Sobre la seva ampliació entre Sabadell i Granollers, Rull considera que caldria actualitzat el Pla Territorial Metropolità i veure si es poden aprofitar vies ja existents per ampliar-ne la capacitat.

Inauguració oficial del tram Olesa-Viladecavalls de la B-40. Autor: ACN.
Inauguració oficial del tram Olesa-Viladecavalls de la B-40. Autor: ACN.

En la mateixa línia, el PP també considera “imprescindible” continuar la B-40 des de Terrassa i creuar tot el Vallès, en el seu cas fins a Granollers, per desviar part del trànsit actual d’AP-7 i AP-2. “La seva execució parcial no resoldrà el problema pel qual va ser concebuda, cal concloure-la per facilitar la mobilitat”, assenyala Santi Rodríguez, número 4 dels populars el 12-M. Ciutadans també defensa una posició similar. “És una infraestructura amb un alt valor local i supramunicipal, que beneficiaria veïns i indústries del seu entorn”, justifica la candidata Marina Bravo.

Per la seva banda, Vox també sosté que cal mantenir el pla dels anys 70 i culminar el Quart Cinturó tal i com es va concebre. “És incomprensible que en aquestes alçades no estigui acabat, que s’estigui parlant de pactes estranys que el govern de Sánchez ha fet amb el Govern separatista de la Generalitat, són improcedents i l’Estat ha de complir amb la seva obligació d’acabar la carretera”, sentencia Andrés Bello, número 7 de les llistes de la formació.

Foto de portada: tram de la B-40, en funcionament. Autor: ACN.