Aquest diumenge, de forma independent a les eleccions europees, es pot donar l’opinió en una altra consulta, en aquesta cas organitzada per la ciutadania i liderada per algunes entitats. És l’anomenat Multireferèndum, que ha rebut un cop aquesta setmana ja que la Junta Electoral Central ha prohibitat la seva celebració. El Tribunal Suprem ha ratificat la prohibició. Malgrat tot, els convocants segueixen endavant.
La Junta Electoral Central ha decidit prohibir el Multireferèndum ja que creuen que interferirà en les jornades de reflexió i votació de diumenge. No hi ha problema per fer les votacions a partir de dilluns però donat que les preguntes tenen “naturalesa política” creuen que el Multireferèndum i les eleccions europees no han de coincidir. Les dues principals formacions polítiques de l’Estat, PP i PSOE, estan a favor de la suspensió, com també UPyD i altres formacions minoritàries, com Vox.
Els impulsors de la iniciativa han recurregut la sentència davant el Tribunal Suprem i han sol·licitat que es suspengui de forma cautelar la resolució. Tot i així, aquest divendres el TS ha rebutjat la petició, malgrat que un dels cinc magistrats ha emès un vot particular.
La Junta Electoral Central i el Tribunal Suprem, amb el seu posicionament, intenten polititzar electoralment una convocatòria que res té a veure amb elegir representants sinó en reivindicar l’expressió directa de la ciutadania en afers d’interès públic”, han assegurat els impulsors de la iniciativa posteriorment.
Tot i així, tiren pel dret i mantenen les votacions presencials aquest cap de setmana. De fet, aquest divendres han instal·lat ja una urna a la plaça de Sant Roc per iniciar la consulta. Els portaveus municipals d’almenys CiU, Entesa i ICV han votat per donar així suport a la iniciativa, així com l’alcalde de Sabadell, Juan Carlos Sánchez.
De fet, el consistori s’havia compromès a donar suport a la celebració de la consulta en una moció aprovada fa uns dies (més informació: ‘Donen suport a la celebració del Multiferèndum el proper 25 de maig‘). Però amb la decisió de la Junta Electoral Central el suport serà poc més que simbòlic.
Todos los ciudadanos que hayan decidido votar en esta consulta lo tienen muy bien para poder hacerlo durante dos días más e incluso, si preguntan donde están ubicadas el resto de mesas tienen la posibilidad de poder repetir su voto en cada una de ellas.
¿Vamos que si disponen de tiempo hasta pueden llenar las cajas que quieran, solo tiene que ir dando vueltas por las mesas? ¿Menuda charlotada…? Pero eso sí, muy democrática y sobre todo, muy típico de Cataluña.