L’alcaldessa de Sabadell, Marta Farrés, compareixerà aquest dijous (Espai Cultura; 18 hores) davant el conglomerat d’entitats més ampli de la ciutat, SBD Cercle d’Entitats. Farà balanç especialment en relació a les prioritats que el Cercle va marcar durant el procés electoral. D’aquesta forma, Farrés retrà comptes de l’estat de compliment dels seus compromisos tot just a meitats de mandat. I és que falten menys de dos anys per a les properes eleccions municipals.
L’habitatge, la cohesió social, l’excés de burocràcia, el model cultural o la relació entre el sector privat i l’administració són algunes de les prioritats marcades pel centenar llarg d’entitats que configuren el SBD Cercle d’Entitats. Aquest fòrum, del que en formen part des de la Cambra de Comerç fins la Federació d’Associacions Veïnals, del Gremi de Fabricants a l’Associació per la Defensa de la Natura ADENC, l’associació del Tercer Sector Vàlua, la Universitat Autònoma de Barcelona, el CN Sabadell o la Corporació Sanitària Parc Taulí, es va crear pels volts de les municipals de 2019 i convoca trobades i debats al voltant de les prioritats ciutadanes.
L’any 2023, a més, va protagonitzar un cicle de debats electorals, tres de temàtics i un amb caps de llista. Després fan un seguiment any a any o bianual.
Marcar prioritats
La compareixença de l’alcaldessa davant aquest fòrum, a més, ha vingut servint també per marcar les prioritats de l’agenda governamental. L’any 2020, un any i pocs mesos després d’arribar a l’alcaldia, Farrés va fer públic que estripava el seu programa electoral per la crisi de la covid (més info: ‘Farrés guarda al calaix el seu programa electoral‘). Alguns dels seus projectes es mantenien però la major part s’ajornaven: el trasllat de l’Escola de Música i el Conservatori a l’Eix Macià, per exemple, o la nova comissaria de la Policia Municipal al nord, que ja mai no es farà.
Farrés va emprar el SBD Cercle d’Entitats per fer-ho públic, d’igual manera que l’any passat, en plena polèmica sobre la taxa comarcal de residus i el malestar per la gestió de la sequera, va deixar caure per primer cop el concepte dels ‘diners als carrers’ que tan empra des de llavors l’Ajuntament. Si han pujat els impostos, almenys que es noti en el dia a dia.
Caldrà veure si en aquesta ocasió Farrés es guarda alguna novetat, algun anunci o algun matís en el full de ruta del govern de la ciutat. La jornada està prevista com una rendició de comptes, especialment en relació als 9 eixos d’actuació que les pròpies entitats van marcar l’any 2023 com a prioritàries, abans de la campanya electoral. Llavors tots els candidats es van comprometre a donar sortida a les demandes. Les entitats volen saber, per tant, que en queda d’allò. En roda de premsa, fa uns dies, van palesar que s’avança massa poc a poc. L’acte de dijous estarà moderat pel periodista i director d’iSabadell, Jordi de Arriba.
SBD Cercle d’Entitats
El Cercle ha aprovat un Pla d’Acció 2024-2025. A més, ha elaborat una enquesta entre les entitats que en formen part per recollir les seves preocupacions. Destaquen l’excés de burocràcia i la bretxa digital, el medi ambient i mobilitat, la pobresa i discriminació als col·lectius vulnerables o la formació i el nivell educatiu. Igualment, sobresurt la preocupació per la cohesió social.
SBD Cercle d’entitats actualment, està format per més de 145 entitats d’àmbit social, cultural, esportiu i econòmic i és obert a totes les entitats civils que vulguin formar-ne part i s’ajustin a l’objectiu fundacional.
Foto portada: l’alcaldessa de Sabadell, Marta Farrés, en el balanç de l’any 2024 amb la premsa, al desembre. Autor: J.d.A.