El president de la Generalitat, Salvador Illa, ha avançat que el Govern està treballant en un Pla d’Infraestructures del Transport de Catalunya 2025-2050 amb l’objectiu de “transformar” la mobilitat del país i preparar-se per a la Catalunya dels 10 milions d’habitants. Així ho ha dit al ple monogràfic sobre infraestructures que arrenca dimarts al Parlament. Un pla que inclou projectes “estratègics” per al Vallès com la connexió intermodal ferroviària i viària de la B-40.
Durant la seva intervenció inicial a la cambra, Illa ha defensat que “tenim unes infraestructures construïdes per un país de 6 milions quan a Catalunya ja som 8 milions i creixent, és obvi que en alguns àmbits tenim infraestructures insuficients”. En aquest sentit, ha remarcat que “no som aquí per posar pedaços”, sinó per “planificar el futur” i “avançar-nos i preparar la Catalunya de les pròximes dècades”.
En la mateixa línia, la consellera de Territori, Habitatge i Transició Ecològica, Sílvia Paneque, ha coincidit a dir que la societat catalana “demana una nova política ferroviària des de fa dècades” per assumir el creixement de població que s’allunya progressivament de l’àrea metropolitana, tal com s’ha detectat a les ciutats d’entre 25 i 60 quilòmetres de Barcelona, que han experimentat un increment de residents del 51 per cent.
Vehicle privat, tren i autobús
Entre els projectes que contempla el pla i afecten el Vallès destaca la Ronda Nord entre Sabadell i Terrassa, pendent de definir el seu traçat definitiu després de les propostes dels municipis implicats. També la línia orbital ferroviària, que permetria connectar ciutats com Sabadell i Granollers en tren, trencant amb el model radial actual. La xarxa ferroviària, segons el govern, haurà d’estar complementada amb millores en el sistema de busos interurbans, especialment en els corredors ràpids com Sabadell-Terrassa.
Foto de poprtada: Salvador Illa, al Parlament. Autor: ACN.
