L’Ajuntament ha consignat de moment 1,3 milions d’euros addicionals per donar resposta a la crisi del coronavirus, segons ha fet públic aquest divendres l’alcaldessa, Marta Farrés. La majoria ha anat a acció social i a habilitar l’hospital temporal de la Pista Coberta, sense pacients una setmana després d’acabar-se les obres. De moment s’han reservat més de 900.000 euros extres del pressupost per mesures de caire social. Un ple municipal el proper 29 d’abril haurà de modificar el pressupost per donar-hi cabuda.
Així es suplementaran les prestacions d’urgència social amb 275.000 euros, i hi haurà 1.400 ajuts mensuals per a situacions urgents, com per exemple garantir l’alimentació i fer front a necessitats d’allotjament de les persones amb menys recursos. Es destinarà prop de mig milió d’euros a accions d’alimentació com les targetes moneder per a les famílies del Rebost Solidari. El número de famílies beneficiàries del Rebost han passat de 1.865 a 2.195 i es preveu que arribin fins les 3.200 al juny. El número de beneficiaris del programa d’àpats a domicili també creix, de 85 a 250 persones, ja que els centres de dia estan tancats i molta gent necessita aquest servei ara a casa. S’ha adequat un espai a l’escola Miquel Martí i Pol, al Centre, per acollir les persones sense llar, que gestiona la Creu Roja amb capacitat fins a 30 places. Així mateix s’han trucat 15.000 persones, per lliurar-los les targetes moneder de les beques menjador, perquè viuen soles o perquè estan en situació vulnerable.
80.000 euros per EPIs I productes de neteja
En un altre ordre de coses, l’Ajuntament ha comprat 130 telèfons mòbils per facilitar el teletreball al personal municipal. I s’han destinat prop de 80.000 euros per comprar material de protecció, productes higinitzants o de neteja. El consistori complementarà els tablets que entregarà el departament d’Educació, i també les connexions, en una xifra encara sense concretar perquè s’espera saber quant pressupost es podrà destinar.
Adequar la Pista Coberta va costar prop de 200.000 euros
Adequar la Pista Coberta com un hospital temporal ha costat 175.000 euros. Es treballa un conveni amb el CatSalut perquè aquests diners siguin retornats, ja que l’administració competent en la matèria és l’autonòmica. S’han adequat les instal·lacions, el material, el desmuntatge i s’ha pagat la vigilància del recinte.
Farrés espera que l’hospital temporal entri en funcionament tan aviat com sigui possible. “El Vallès ho necessita”, diu. No hi ha data. Reconeix que el número de pacients de Covid-19 al Parc Taulí ha baixat però creu que cal recuperar activitat no Covid a l’hospital per no agreujar més les llargues llistes d’espera per operacions, i també drenar pacients de les residències de gent gran.
Grup de treball per definir accions després de la crisi
A nivell econòmic, es treballa per posar en marxa una aplicació mòbil on trobar les comerços que entreguen a domicili. I s’ha constituït un grup de treball per plantejar accions de cara a la recuperació del teixit productiu local: comerç, construcció, indústria o serveis. Es reorientaran els plans d’ocupació en aquesta línia. Una part del superàvit del 2019, que serà proper als 20 milions d’euros, anirà destinat a accions per mitigar els efectes de l’aturada.
La factura del coronavirus és més alta
No obstant, la factura del coronavirus per a les arques municipals serà superior. Farrés ha xifrat la despesa extraordinària però no la caiguda de la recaptació, que no serà menor, i va pujant per cada dia que passa. La zona blava no funciona des de fa un mes, i per tant no es recapta. Alguns tributs municipals lligats a l’activitat econòmica (terrasses, mercats ambulants o altres) estan amb el comptador a zero des de l’aprovació de l’estat d’alarma. Tampoc es cobren, perquè no es presta el servei, les quotes de les escoles bressol, l’escola de música o els centres esportius municipals. Tampoc es cobra el lloguer a les empreses dels dos vivers d’empreses municipals. Són diners que l’Ajuntament ha deixat d’ingressar d’un dia per un altre.
Fa uns dies l’ajuntament de Barcelona va xifrar en 100 milions el sobrecost per la crisi del Covid-19 però en el doble, 200 milions, la caiguda de la recaptació, el 6 per cent dels ingressos previstos. I tot en un sol mes.
En aquest sentit, i tornant a Sabadell, aquest mateix divendres Ciutadans ha demanat revisar totes les inversions previstes fins l’any 2022 i reorientar tota l’actuació municipal. Per exemple volen donar més prioritat al pagament de factures als proveïdors per evitar més tancaments de negocis. En una línia complementària, Junts per Sabadell demana activar al màxim tota la tramitació de llicències per mirar de reactivar la ciutat tan aviat com sigui possible un cop arribi el desconfinament de debò.