Foto portada: representants dels col·legis professionals, gremis i entitats relacionades amb la tramitació de llicències, el tinent d'alcaldessa Adrián Hernández i l'alcaldessa de Sabadell, Marta Farrés. Autor: J.d.A.

El temps per tramitar les llicències d’obres majors es redueix de 6,5 a dos mesos

L’Ajuntament ha reduït de mig any a dos mesos el primer informe tècnic quan es demana una llicència d’obres majors. En el cas de les llicències d’obres menors, el termini ha caigut a la meitat, de dos mesos a un mes. Segons ha explicat l’alcaldessa de Sabadell, Marta Farrés, s’ha doblat el nombre de tècnics que treballen en llicències i s’ha aprofitat l’administració electrònica. La llicències final depèn en bona part de la qualitat del projecte, segons els agents del sector.

Segons les dades aportades per Farrés, l’any 2019 els operadors havien d’esperar 6,5 mesos de mitjana per tenir el primer informe municipal quan es demanava una llicència d’obra major. Ara s’ha passat als dos mesos de mitjana. En el cas d’obres menors, es trigaven dos mesos. Cinc anys després, la xifra s’ha reduït a la meitat. La compareixença de l’alcaldessa ha tingut un missatge clar: si vol invertir, compti amb Sabadell. Sabadell ara és business friendly.

“Hem demostrat que l’administració pot ser més àgil i que sempre es pot millorar. Hem de fer que l’Ajuntament no sigui mai un problema. Teníem un desavantatge competitiu. No generem ocupació de forma directa però hem de generar les condicions perquè les coses passin. Ho estem fent”.

Farrés ha estat acompanyada d’agents econòmics vinculats amb la tramitació de llicències d’obres: Gremi de Constructors, l’associació d’immobiliàries Apiàlia, el Col·legi de l’Advocacia, el Col·legi d’Arquitectura Tècnics, el Col·legi d’Arquitectes o el Col·legi d’Enginyers Industrials.

“Al Vallès ara mateix hi ha molts ajuntaments que no són tan ràpids com Sabadell”, ha assegurat la representant del Col·legi d’Arquitectes Tècnics. “En molts casos parlem de mitjanes de vuit o 10 mesos o fins i tot d’un any per tenir el primer informe”, ha assegurat el representant del Col·legi d’Arquitectes.

Per què s’ha capgirat aquesta dinàmica? En primer lloc s’ha reforçat el personal tècnic, que gairebé s’ha doblat en cinc anys. De 6 a 11 treballadors. Després s’ha aprofitat l’administració electrònica, ja que es poden fer diversos tràmits i seguir tot l’expedient al moment. D’altra banda, s’han aclarit els criteris interns i es monitoritza l’evolució dels expedients cada 15 dies.

“Ara per ara estem entre els ajuntaments més àgils en la tramitació de llicències”, s’ha felicitat Marta Farrés. L’any 2023 es van sol·licitar 404 llicències, de les quals 207 majors i la resta menors. Farrés es felicita que “abans les empreses no ens miraven i ara ens venen a buscar sovint”.

Durant el mandat 2019-2023 es va constituir la Taula de llicències, per mirar d’agilitzar els tràmits, que s’havien convertit en un problema. “Teníem un tap i el vam desencallar entre tots”, assegura Farrés.

Foto portada: representants dels col·legis professionals, gremis i entitats relacionades amb la tramitació de llicències, el tinent d’alcaldessa Adrián Hernández i l’alcaldessa de Sabadell, Marta Farrés. Autor: J.d.A.