Polígon Sud-Oest: l’Ajuntament aposta per una mirada “més ampla”

L’Ajuntament entoma el debat sobre la reforma del polígon industrial Sud-Oest iniciat pel Gremi de Fabricants amb una mirada més “ampla” i no específica sobre el polígon en concret. Això és el que es desprèn de la intervenció del cap d’Urbanisme de l’Ajuntament, Toni Serra, després de la presentació de la proposta del Gremi, duta a terme aquest dimecres a la tarda. L’Ajuntament no veu clar introduir habitatge al polígon ni tampoc sacsejar tot l’àmbit industrial.

La tinenta d’alcaldessa de Desenvolupament Econòmic, Montse González, i la regidora de Desenvolupament Urbà (abans Urbanisme), van fer recaure en Serra el posicionament municipal després de felicitar-se per la proposta del Gremi i oferir diàleg.

La proposta del Gremi de Fabricants es basa en dues bases: introduir habitatge en el polígon, per convertir-lo en un districte d’usos diversos més que no pas en un polígon, i reconvertir les grans naus de la zona en illes que combinin usos industrials amb comerç, serveis, habitatge i zones verdes. Cap de les dues premisses són saludades amb gaire efusivitat per l’actual govern municipal.

Serra manté que la presència d’habitatge ha d’estar molt “acotada” i ser molt “puntual” tenint en compte a més que tota la zona està dins les servituds aeronàutiques de l’Aeroport i per tant les alçades estan molt limitades. Per altra banda, argumenta que el 70 per cent de les naus actuals estan ocupades i amb ús i que només un 8 per cent del polígon no s’ha construït.

“Estem a favor de la reconversió d’usos però no estem segurs de la substitució de les naus d’un polígon que té un 70 per cent d’activitat. No és un àmbit buit ni obsolet. Hem de ser molt curosos amb els riscos perquè ens hi juguem molt; el polígon sud-oest és molt important”, assegura. “El model del 22@ ens enlluerna a tots però no és exportable de forma mimètica: sí ens suggereix que cal barrejar usos entre nova indústria, fàbriques històriques i una presencia puntual d’habitatge protegit”.

La proposta municipal passa per una mirada “més àmplia”, que abarca tota la zona sud de la ciutat i té epicentre en l’estació de Rodalies Sabadell Centre i la ferida que causen les vies, que són una barrera clara entre la part més industrial, a Gràcia, i la residencial, a Espronceda i Campoamor. Aquí es vol enfocar el govern municipal: millorar les connexions entre les dues zones, a través de passeres de vianants i transport públic a la continuïtat del Passeig Espronceda i la carretera de Badia, cobrir en llosa la via del tren en aquest àmbit, trobar un ús per l’antiga fàbrica de la Roca, que està en desús des de la marxa de Johnson Controls, executar el Portal Sud a partir de l’any vinent i endreçar l’entorn de l’Aeroport en la part més propera al nucli urbà.

Segons Serra, Gremi i Ajuntament “coincidim amb la diagnosi”: hi ha problemes estructurals a tota la zona sud de la ciutat. “El sud no pot quedar aïllat entre barreres”, va afegir la regidora Molina, qui recorda que s’han demanat 33 milions d’euros als fons europeus Next Generation per transformar tota la zona. Però la coincidència no arriba al pronòstic.

Més informació:

Foto portada: la via del tren al seu pas per Sabadell Sud, entre Campoamor i Gràcia. Autor: M.Tornel.

Comments are closed.