Quin és el model territorial que volem per la nostra ciutat? Aquesta és la pregunta que s’han plantejat diferents entitats de Sabadell i que han respost en el primer debat del cicle 9 compromisos per Sabadell, que s’ha celebrat aquest dimecres. Organitzat per una quarantena d’entitats, el primer debat ha estat moderat per Jordi de Arriba, director del diari digital iSabadell.
Pere Puig, de la Cambra de Comerç, ha remarcat la importància de tenir infraestructures perifèriques per “disminuir la càrrega de trànsit a la ciutat”. Segons Puig, això “milloraria la qualitat de l’aire i la qualitat de vida”. “El Vallès és molt important industrialment però té grans carències pel que fa a infraestructures”, ha sentenciat.
Habitatge
“És l’hora que considerem l’habitatge com un servei públic”. Així de clar s’ha mostrat Manel Larrosa, de Via Vallès, sobre la problemàtica de l’habitatge a Sabadell. Segons Larrosa, “l’habitatge pública hauria de ser un element de transformació física i la política d’habitatge hauria d’estar al centre de les polítiques”.
Equipaments i serveis públics
Manel Navas, de la Federació d’Associacions de Veïns de Sabadell, ha estat l’encarregat de tractar el tema dels equipaments de la ciutat. Navas ha parlat de residències, centres sociosanitaris, escoles infantils o equipaments esportius que manquen a Sabadell, i ha acabat remarcant que “són parts d’un problema més gran que és la falta d’un model de ciutat clar”.
Administració
Segons Josep Lluís Gorina, del Col·legi d’Arquitectes, “tots els plans sectorials que s’han comentat en el debat van cap a revisar el pla general”. Gorina ha parlat dels “temps inacceptables” per aconseguir una llicència d’obres o els terminis de qualsevol tràmit. “Això s’ha de corregir i implantar ja l’administració telemàtica”, ha dit.
Sostenibilitat i ciutat
Sobre la sostenibilitat i la ciutat n’ha parlat Josep Llobet, de la Fundació Bosch i Cardellach. Per Llobet, “tenim una ciutat cara pel nivell econòmics dels ciutadans”, una informació que ha complementat amb dades sobre l’habitatge. Llobet ha dit també que “no tenim sòl ni territori nou, pel que els habitatges rehabilitats tindran molta importància i s’ha de fer aquesta renovació anant cap a la sostenibilitat”.
Què diuen els representants dels partits?
Els representants dels diferents partits polítics que concorren a les municipals també han pogut dir la seva sobre els temes que s’han tractat al debat. Pau Avellaneda, de la Crida per Sabadell, ha remarcat la importància d’un “sistema multimodel de transport que no se centri només en el transport privat”. Per la seva banda, Adrián Hernández, de Ciutadans, ha parlat sobre “concretar les idees amb l’acció i la voluntat política”.
En la mateixa línia s’ha expressat Marta Farrés, del PSC, destacant “els acords polítics i ciutadans per tirar els projectes endavant”. Per part de Junts per Sabadell ha intervingut Lourdes Ciuró, que ha remarcat que “la ciutat és potent però ha d’agafar embranzida i ocupar l’espai que li toca”. “Aquests temes requereixen un gran acord de ciutat, però no podem pensar que Sabadell ho faci tot sola”, ha dit Gabriel Fernàndez, d’ERC.
Jordi Grané, de Guanyem Sabadell, ha dit que “cal fer pressió als poders públics i posar Sabadell al davant”. Ramon Vidal, d’Ara Sabadell, ha remarcat la “capacitat de lideratge de la ciutat”, mentre que, Joan Berlanga, de Sabadell en Comú, ha demanat que “el debat sobre el model territorial sigui un debat de país, on el Vallès ha de poder avançar.
El proper debat del cicle 9 compromisos per Sabadell serà el proper dimarts, nou d’abril, i parlarà sobre el projecte econòmic i productiu de la ciutat.