Miguel Andrés durant la performance. Autor: R.Cañadas

Tres projectes de residents per tancar l’any de NauEstruch

El passat divendres s’han presentat els projectes desenvolupats per diferents artistes durant la seva estada a L’Estruch gràcies a les residències que ofereix NauEstruch, l’àrea especialitzada en arts visuals i performance.

David Montosa, Guillem S. Arquer i Miguel Andrés han sigut els primers residents del període setembre 2018 – juliol 2019. La seva estada, en aquest cas, s’ha estès entre l’octubre i el desembre de l’any present. Han desenvolupat projectes molt variats on s’han pogut apreciar temes com la presència i l’absència, la llibertat d’expressió o el territori.

Detall d'obra al taller obert de Miguel Andrés. Autor: R.Cañadas
Detall d’obra al taller obert de Miguel Andrés. Autor: R.Cañadas

En el cas de David Montosa ha ofert una xerrada sobre el desenvolupament del seu projecte Estudio de la ausencia, que parteix de la mort de la seva mare i treballa, en gran mesura, al voltant d’aquesta. S’han mostrat diverses accions que l’artista ha dut a terme, com una performance en la qual tracta la presència i l’absència a través del pes i la lleugeresa, o una acció en la que construeix un monument funerari a partir dels elements que l’entorn natural de Vallvidrera l’ofereix.

Taller obert de Miguel Andrés. Autor: R.Cañadas
Taller obert de Miguel Andrés. Autor: R.Cañadas

D’altra banda, la llibertat d’expressió era el concepte que envoltava l’obra de Miguel Andrés, Censura y legalidad. La libertad de expresión en los tiempos modernos. L’artista ha dut a terme una performance en la qual escrivia a la porta del seu taller la frase ‘Me cago en Dios’, vestit tan sols amb un drap que el cobria sota el ventre i una soga al voltant del seu coll. Ha continuat fins a una sala propera on, assegut, ha anat trencant hòsties contra el seu cos. En acabar ha retornat on havia escrit la frase per adherir-hi unes cometes com si es tractés d’una fita, sumar el nom de Willy Toledo i obrir la porta, darrere la qual es trobava la seva exposició.

Taller obert de Guillem S. Arquer. Autor: R.Cañadas
Taller obert de Guillem S. Arquer. Autor: R.Cañadas

L’obra d’en Guillem S. Arquer es trobava distribuïda al seu taller en format expositiu. Carn, moviment i infraestructura mostra un apropament al fenomen del running donant continuïtat a la línia de recerca de l’artista sobre els territoris de l’àmbit metropolità que encerclen Barcelona. Focalitza llavors en les zones d’interacció entre teixit urbà i infraestructures de desplaçament que comuniquen i seccionen el territori.

Foto portada: Performance de Miguel Andrés. Autor: R.Cañadas.