Autora: Alba Garcia

La tardor de les llibreries: daltabaix de vendes després d’un estiu optimista

  • Les llibreries han passat d’un augment en les vendes al juny a un gran daltabaix amb les darreres restriccions per frenar els brots de Covid-19.
  • La incertesa i un desànim generalitzat fan caure les vendes; costa concentrar-se i els lectors busquen lectures lleugeres per passar l’estona.

Aquest divendres 13 de novembre se celebra el Dia de les Llibreries. Són uns negocis tradicionals que han sabut perdurar al llarg del temps i resistir complicacions com l’arribada del llibre electrònic o de les grans plataformes de venda online. I ara, com tots els altres, també s’han d’enfrontar a la crisi del coronavirus, que ha trastocat els hàbits de lectura de la població.

Tot apuntava que els canvis serien a millor. Els llibres es van convertir en uns acompanyants imprescindibles durant el confinament. I així ho van demostrar els lectors: al juny, amb totes les reserves de lectures esgotades, les llibreries van gaudir d’un boom en les vendes. Però una flor no fa estiu. I quan semblava que la gent s’havia reconciliat definitivament amb la lectura, de sobte, les compres s’han desplomat, tant a les llibreries de primera mà com a les de segona mà. Així ho expliquen els diversos responsables consultats.

Ho explica l’encarregada de Llibre Solidari, el major centre de llibres de segona mà a Sabadell, Judith Lahosa: “En sortir del confinament la gent venia i s’emportava molts llibres. Els que abans s’emportaven cinc, al juny s’emportaven deu”, afirma Lahosa. “Ara en canvi la facturació ha tornat a baixar molt. No ho entenem. Anem molt perduts”, lamenta.

Llibre Solidari. Autor: David B.
La llibreria de vell Llibre Solidari, al Passeig Comerç. Autor: David B.

És una percepció compartida entre totes les llibreries amb què aquest digital es posa en contacte. El gust per la lectura es va estimular durant el període de confinament, però la situació de pandèmia, allargada en el temps, l’ha afectat negativament. I les noves restriccions l’han rematat. La propietària de la llibreria de segona mà Re-Read, Montse Esquerra, explica: “Al mes de juny vam vendre molt, però les vendes han baixat des de fa unes setmanes, coincidint amb les restriccions”.

“La gent no passeja pels barris”

Els llibreters tenen diferents teories sobre quin és el factor concret que ha fet abaixar les vendes, però hi ha un denominador comú: les restriccions. D’una banda, la propietària del Librerío de la Plata, Cecília Picún, argumenta que el tancament de bars i restaurants “fa que hi hagi menys gent circulant pels carrers” i, per tant, “menys persones venen” a les llibreries. Però ella creu que aquesta pèrdua “es neutralitza” amb el creixent interès per la lectura que suscita el fet de tenir més temps per passar a les llars. Quelcom semblant defensa el propietari de la Llibreria Paes, Mario Prieto. “La gent no surt tant de casa. El fet de no poder anar als bars i restaurants no anima tant a sortir. Sí que la gent llegeix més, però no passeja tant pels barris”, afirma Prieto.

Llibreria Paes. Autor: David B.
Prieto, a la llibreria Paes. Autor: David B.

El propietari de la Llar del Llibre, Joan Fàbregues també sosté que la gent, en general, “mostra més interès pels llibres” que abans del confinament. Però aquest augment ha estat frenat, des del seu punt de vista, pel tancament municipal dels caps de setmana.

“Teníem molta clientela que venia de la comarca els caps de setmana i que ara no pot venir”, lamenta. I, tot i que entén que la restricció “afavoreix les vendes locals”, aquestes no conformen “un increment tan gros que neutralitzi les pèrdues de la gent que venia d’altres pobles”.

Una de les principals característiques de les llibreries de tota la vida és el tracte amb el client. El bon llibreter parla, assessora i escolta. I és precisament aquest apropament el que ha permès als professionals entendre el component més psicològic d’aquesta caiguda de les vendes.

“La gent no sap què passarà amb la seva feina, estan en ERTO. No tenen diners i no se’ls gastaran en un llibre”, explica Lahosa, del Llibre Solidari. “Hi ha una mena de patiment”, afegeix Esquerra, de Re-Read. “La gent està trista, espantada, es concentra menys. Tothom està desencantat”, conclou.

Des de la llibreria Paes, Prieto reafirma les paraules de les seves companyes de professió. “Aquest any no hi ha la il·lusió que hi ha normalment en aquestes dates, quan ja veníem llibres per Nadal”, explica.

Lectures “poc transcendentals”

És una de les principals demandes dels lectors. La pandèmia ha provocat un desgast emocional que, molts cops, impedeix que el lector es concentri degudament per llegir. I el que ho fa, no vol trencar-se gaire les banyes. “Es porta el gènere poc transcendental, de passar l’estona”, explica Esquerra. Els clients “demanen novel·les que distreguin, que no facin pensar gaire”, continua. I Picún, del Librerío, afegeix: “busquen llibres que no deprimeixin, que aixequin l’ànim. I també algun clàssic”.

Autora: Alba Garcia
La Llar del Llibre, aquest divendres. Autora: Alba Garcia

Els lectors actuals es decanten, segons els llibreters, per les novel·les i per la ficció. Segons Prieto, de la Paes, la novel·la històrica és la que costa més de digerir i, en canvi, la romàntica continua fent-se un lloc. En general, “la gent vol desconnectar de la realitat”, i per això escull intriga o thriller, diu Prieto. “Un dels gèneres que més es ven és la novel·la negra, perquè són fàcils de llegir, ben fetes i ben escrites”, conclou Fàbregues, de la Llar del Llibre, la llibreria més gran de la ciutat.

Els grans adversaris: Netflix i Amazon

Està comprovat: “des que tenen Netflix, llegeixen menys”, reconeixen els clients de la llibreria Paes, segons Prieto. “Arriben cansats de la feina, es posen una sèrie i queden hipnotitzats”, argumenta. Són sèries “molt ben fetes” i normalment no hi ha temps per tot. Cal escollir: “o sèries o lectura”. I l’altre gran beneficiat de tot plegat, per Prieto, és Amazon. “Amazon s’ho menja tot”, conclou el llibreter, inclosa la venda de llibres, siguin en paper o electrònics.

Foto portada: una compradora, a Re-Read. Autora: Alba Garcia.