Les dones sàvies. Autor: cedida.

‘Les dones sàvies’, una obra d’èxit als teatres de Barcelona, arriba al Fresc Festival

Fresc Festival patrocina aquesta secció
Fresc Festival patrocina aquesta secció

La companyia Maldà porta l’obra Les dones sàvies al Fresc Festival. Es tracta d’una adaptació de la comèdia de costums de Molière, estrenada el 1612, sobre les ganes de saber de les dones, alhora que és una crítica a la societat actual.

En aquesta obra dos actors interpreten quatre personatges cadascun, en un gran exercici dels artistes que ha tingut una molt bona crítica. En l’entrevista parlem amb Enric Cambray, que juntament amb Ricard Farré protagonitza l’obra.

Amb els 350 anys que fa que es va escriure aquesta obra, els costums de les dones han canviat?
Depèn de quin moment. L’obra parla de diferents coses, per una banda tenim la lluita d’un pare i una mare per a casar la seva filla, també tenim la lluita sobre quin ha de ser el paper de la dona: si estar al costat d’un marit i criar els fills i aixecar una família, o dedicar-se als seus plaers per la lectura, els estudis, i justament, el que es criticava aquella època és que la dona volgués tenir aspiracions personals. Ara està molt bé veure l’obra en els nostres dies, perquè justament el paper de les dues germanes, l’Enriqueta i l’Armanda, és absolutament el contrari al que proposava Molière.

A més a més, l’altra cosa que hi ha a l’obra és una crítica als pedants, que en aquell moment eren els filòsofs, que parlaven de qualsevol cosa i moltes vegades sense saber-ne ben bé de tot. Això sí que ho hem adaptat una mica a l’actualitat amb la figura del tertulià dels mitjans de comunicació.

Què us ha portat a recuperar aquesta obra?
Per una banda hi ha un ingredient bàsic, i és que el que volem oferir és una comèdia. Volem que la gent s’ho passi bé, és una comèdia popular per a tots els públics, qualsevol tipus de persona. Per una altra banda volíem oferir un exercici de fregolisme interpretatiu diferent i sorprenent que juga amb les convencions teatrals i que a cada canvi és diferent, els dos actors fem tots els personatges de l’obra. I per altra banda hem trobat aquest clic, aquest canvi, aquesta adaptació, que és justament posar en escena, potser per primera vegada, aquesta figura que tenim cada dia en escena, potser d’una altra manera, dins els mitjans de comunicació, que són moltes ràdios i televisions, que és el món del tertulià.

Una crítica als tertulians, doncs?
Sí, a veure, que cadascú s’ho prengui com vulgui. Però sí que justament el tertulià que nosaltres presentem, que és com un guru de tertulians, la gent el reconeixerà, i a més a més nosaltres ens fiquem amb aquells que com es diu en castellà estan allà ‘chupando del bote’ i que parlen de qualsevol cosa encara que no en tinguin ni idea moltes vegades.

Les dones sàvies és una obra representativa de l’estil de Molière?
Absolutament. De fet totes aquestes comèdies responen a una mateixa estructura, com L’Avar, el Tartuf… Són cinc actes, comèdies de costums, personatges molt caracteritzats, que per la nostra versió a l’hora de fer els personatges a vegades s’acosta a la commedia dell’arte, sense voler ser-ho, però sí, és una representació 100 per cent molieresca.

Les dones sàvies. Autor: cedida.
Les dones sàvies. Autor: cedida.

Sou dos actors per vuit personatges, com ho feu?
Bé, això ho veureu el dia set al Fresc Festival, però tanmateix nosaltres utilitzem tots els recursos que tenim com a actors, tenim petits elements de vestuari, em sembla que n’hi ha un o dos per personatge. El que treballem sobretot és el nostre físic, la caracterització del personatge, la veu i la dicció, cada personatge té un tret i, és clar, ens hem trencat el cap perquè vosaltres no us perdeu com a espectadors, perquè hi ha escenes en què hi ha vuit personatges quan en realitat físicament només hi ha dos actors.

La comèdia original són cinc actes, però l’heu fet més curta perquè duri una hora.
En aquella època l’única font d’entreteniment que tenien era pràcticament el teatre, la lectura i el teatre, llavors les obres s’allargaven molt, eren absolutament reiteratives, tot es repetia 300 vegades i nosaltres hem prescindit de totes les reiteracions, hem anat a l’essència, queda un espectacle d’una hora, hora i cinc, però ho veureu tot exactament: totes les escenes, els cinc actes, tots els personatges, etc., això sí, a l’essència, anant al gra.

FITXA TÈCNICA

NomLes dones sàvies.
Companyia: Maldà.
Gènere: Teatre.
Data: 7 de juliol del 2017.
Hora: 22 hores.
Lloc: Amfiteatre dels Jardinets de l’Espai Cultura Fundació Sabadell 1859.
Preu: 18 euros.
Venda d’entrades: Per internet a Codetickets o presencialment a la taquilla de l’Espai Cultura Fundació Sabadell 1859 (c/ d’en Font, 25, Sabadell).

El preu de l’entrada inclou la possibilitat de participar en una xerrada prèvia amb crítics teatrals del web Recomana.cat a les 19:30 hores, i una conversa postfunció amb actors i membres de la companyia amb un tast de vins de la botiga Ambvi i la bodega Ros Marina.

Foto portada: Cambray i Farré, durant l’actuació. Autor: cedida.

Comments are closed.