OSV

Beethoven en estat pur en el final de temporada de l’OSV

  • Mimetisme absolut del director Nuno Coelho amb els músics.
  • Actuació especial dels nens i nenes del projecte A-cordant.

L’Orquestra Simfònica del Vallès ha posat punt i final a la temporada de concerts simfònics amb un de molt intens, on les melodies d’Antonin Dvorák i les de Beethoven han traslladat als assistents al romanticisme més autèntic. El director convidat, el portuguès Nuno Coelho, ha sabut des del primer moment integrar-se dins l’orquestra, que ha estat brillant en tot moment.

L’OSV ha acomiadat la temporada a Sabadell de manera elegant i recordant la seva vessant més pedagògica. Alumnes de 6è de primària de les escoles Agnès Armengol i Joaquim Blume han recordat que fa tres anys es va posar en marxa el projecte A-cordant, una iniciativa que busca la promoció de la música i la potenciació de diverses competències i valors entre l’alumnat d’algunes escoles públiques. Un projecte clarament valuós i que cal mantenir-hi. Els nois i noies han interpretat El caballo de Buffalo Bill, amb arranjament del trompa de l’OSV, Laureà Vivedo, de manera curosa i expectants davant el nombrós públic que s’havia aplegat divendres a la Faràndula.

Els alumnes participants a l'A-cordant, durant el concert. Autor: OSV / cedida.
Els alumnes participants a l’A-cordant, durant el concert. Autor: OSV / cedida.

Tot seguit ha arribat la primera sorpresa de la nit, de la mà de la violinista austríaca Birgit Kolar, que ha hagut d’interpretar el concert per a violí, en La menor, op. 53 de Dvorák de memòria, en no funcionar el lector digital de partitures. No ha estat problema per a aquesta concertista amb una gran trajectòria internacional, que ha mostrat des del primer moment un domini absolut del violí, amb una peça gairebé obligada en tots els repertoris d’aquest instrument. Amb una estructura clàssica, la peça comença de manera ràpida, esdevenint en lenta en el segon moviment i acabant novament més veloç. Escrit amb la finalitat de conèixer l’opinió del seu mestre Joseph Joachim al 1879, no va ser estrenat fins al 1883, després d’haver de fer els canvis proposats i que van suposar una gran humiliació per Dvorák. En el tercer moviment són patents els elements nacionalistes txecs, amb formes típiques del seu folklore.

Kolar, durant l’actuació. Autor: OSV / cedida.

La segona part ha mostrat un Beethoven en estat pur, un Beethoven que ja s’endevina des de la primera nota, una explosió de romanticisme on les melodies es barregen de manera congruent, aconseguint una exaltació de les emocions més intenses. La corda, indispensable a l’inici, amb una arrencada potent, deixa pas a l’embranzida de tota l’orquestra, amb un final esplendorós, exagerat gairebé, al qual ha precedit un tercer moviment conegudíssim i aprofitat per publicistes i cineastes. De fet, la Setena Simfonia conté elements particulars diferenciats d’altres obres de Beethoven. Cada moviment és en sí una petita obra, amb melodies pròpies i que res no tenen a veure amb els altres. Beethoven és, guardant les distàncies, com John Williams, doncs els dos tenen un estil tan particular que s’endevina la seva música des del primer moment.

El públic ha aplaudit intensament la interpretació de la Simfònica, obligant el seu director a sortir a l’escenari fins en quatre ocasions. El portuguès ha impactat per la seva adaptació constant als ritmes de l’orquestra, pujant i baixant, ballant gairebé, segons les melodies interpretades. Nuno Coelho, malgrat la seva joventut, va guanyar el 12è Concurs Internacional de Direcció de l’Orquestra de Cadaqués al 2017, el que li permetrà dirigir orquestres importants els pròxims tres anys. El seu pas per Sabadell no ha passat desapercebut.

Beethoven, fil conductor de la temporada 19-20

Tot i que la presentació de la nova temporada de concerts simfònics es farà el pròxim 20 de junt al Teatre Principal, els assistents al concert han pogut conèixer la programació que s’iniciarà a partir del setembre i que en dedicarà quatre a Beethoven dins els actes del 250 aniversari. No faltarà la música de pel·lícules i el tradicional Festival de valsos i danses. La nova temporada depararà, com no, d’altres sorpreses, però, potser el més important, mostrarà novament la consolidació d’una entitat que ha sabut fer-se un lloc cabdal en una ciutat, Sabadell, on les sinèrgies culturals no són gaire habituals. De ben segur que l’OSV estarà a l’altura de les circumstàncies.

Foto portada: el director, durant el concert. Foto: OSV / cedida.