Adolf Pla i Benet Casablancas. Autor: David B.

Nit màgica al Principal amb Adolf Pla i Bernat Castillejo

  • Els músics es retroben amb un programa especial.
  • Petit homenatge a Manuel Oltra.

Hi havia expectació per tornar a gaudir d’un concert on dos amics surten a l’escenari per oferir el millor d’ells mateixos. Adolf Pla ho feia novament, després del concert en solitari al mateix Teatre al 2015 i del de l’any passat a la Cava Urpí. Però en aquesta ocasió ho feia amb el seu amic i company d’estudis i concerts, Bernat Castillejo, flamant guanyador del Premi Agustí Borgunyó 2017, per la seva trajectòria d’intèrpret, director i arranjador de música per a cobla.

L’Adolf i el Bernat han sortit a l’escenari del Teatre Principal eufòrics, sabedors que molts dels que es trobaven a platea eren amics i estudiants que ja venien predisposats a passar una bona estona. No han defraudat. Els dos pertanyen ja a una nissaga de bons músics que ben aviat esdevindran icones. No ho dubto. La curosa selecció dels temes ha sorprès en un primer moment el públic, per tractar-se de compositors gairebé desconeguts. No obstant això, tant Pla com Castillejo, han fet petites explicacions de les obres triades amb l’objectiu que els espectadors poguessin entendre-les el màxim possible.

La primera obra, Tres estacions, de Manuel Oltra ha estat especial doncs el compositor valencià va ser professor dels dos intèrprets. Adolf Pla li ha dedicat unes paraules i ha remarcat la seva música i la seva personalitat. Fikret Amirov ha estat la primera sorpresa de la vetllada. Un perfecte desconegut per al gran públic que Pla ha fet descobrir. Amirov va començar a composar durant la seva adolescència i la seva música reflecteix el més peculiar folklore d’Azerbaijan, amb reminiscències orientals barrejades amb ritmes més occidentals. Bernat Castillejo ha explicat una petita anècdota sobre el compositor francès Paul Taffanel abans d’interpretar la Fantasia sobre Française de Rimini. Ha dit Castillejo que Taffanel bevia un got de vi de Bordeus abans de cada concert perquè deia que això preparava la cavitat bucal per a una bona sonoritat de la flauta. Bromes a part, Castillejo ha aprofitat el moment per agrair a Joventuts Musicals i a l’Ajuntament l’oportunitat de tocar amb Pla després de molts anys de no fer-ho en aquest escenari. També ha tingut unes paraules vers els seus alumnes de flauta que han aplaudit fervorosament.

La segona part del concert ha començat amb les notes de La flauta de Pan, Op.15 que fa referència al mite del semidéu grec dels ramats i dels pastors Pan, escrita pel francès Jules Mouquet i amb tota seguretat la seva obra més coneguda, plena de connotacions postromàntiques. Un altre desconegut, el georgià Otar Taktakishvili, ha sorprès amb la seva Sonata on s’ha demostrat una vegada més la perfecta simbiosi entre la flauta de Castillejo i el piano de Pla. Contemporani de Shostakovich, Taktakishvili, és un músic peculiar, molt conegut al seu país per ser el compositor de l’Himne Nacional de la República Socialista Soviètica de Geòrgia. El seu estil és canviant. Durant la joventut segueix les línies clàssiques establertes pels dirigents soviètics, adoptant temes folklòrics més endavant i mostrant plenament la seva versatilitat. La Sonata que Pla i Castillejo han interpretat a la perfecció pertany a un estil més modern. Escrita al 1960, mostra un delicat lirisme però incorpora elements rítmics contemporanis, gairebé fílmics, que fan pensar en alguns moments a la pel·lícula d’Alfred Hitchcock Psicosi. Serà casualitat però aquesta última va ser estrenada el mateix any que la Sonata de Taktakishvili.




Els forts i intensos aplaudiments en acabar el concert han fet que Pla i Castillejo regalessin una petita joia del compositor nascut a Vilanova i la Geltrú, Eduard Toldrà, Sonetí de la rosada, on la frescor mediterrània s’ha passejat pel Principal. La satisfacció dels dos intèrprets ha estat evident i l’han transmesa a un públic que ha sabut també correspondre de manera elegant amb aplaudiments i mostres d’afecte. No és cap secret que quan l’amistat uneix dos músics, la interpretació en surt guanyant. I tant Pla com Castillejo ho han demostrat.

El pròxim concert de Cambra de Joventuts Musicals tindrà lloc el 16 de febrer a les 21 hores al Teatre Principal amb la pianista Alba Ventura i obres de Chopin i Debussy.

Foto portada: un moment del concert d’aquest divendres. Autor: David B.