Foto portada: Oriol Pla, en acció. Autor: R.Benet.

‘Ragazzo’: teatre necessari amb un immens Oriol Pla

El Fresc Festival, sorgit de la iniciativa de diferents promotors culturals i al marge del 30 Nits,  continua la seva intensa agenda cultural per aquest estiu. En la vessant teatral destaquen quatre títols: Ragazzo, Les dones sàvies, Humor i hòsties i No són maneres de tractar una dona.

A diferència dels altres, el primer d’aquests títols s’allunya del gènere de la comèdia pura que en principi sembla més plausible per una funció estiuenca a l’aire lliure i ofereix un clar exemple de l’anomenat “teatre necessari”, teatre fet per remoure les consciències i les entranyes dels espectadors, tot i que no hi falten els tocs d’humor en escena.

Ragazzo parla d’un cas real. L’assassinat del jove (23 anys) Carlo Giuliani a mans dels carabinieri, la policia nacional italiana, ara farà 16 anys, el 20 de juliol del 2001. Giulani era un antisistema que protestava contra la cimera del G8 que estava tenint lloc a Gènova. El text abasta els tres darrers dies de la vida del jove, condensats en una hora i 20 minuts.

Pla, en un moment de l'obra. Autor: R.Benet.
Pla, en un moment de l’obra. Autor: R.Benet.

Amb una escenografia mínima i uns efectes sonors que reprodueixen la sensació de ciutat assetjada que vivia Gènova en aquelles dates degut al fort desplegament de seguretat a l’entorn dels líders mundials allà reunits, el públic rep els sentiments d’angoixa i indefensió dels ciutadans, obligats a conviure amb una cimera que trastocava la vida rutinària de la vila i que a més anava en contra dels principis ètics de molts dels seus habitants, particularment els més joves.

El protagonista, Oriol Pla, té només un any més que Giulani. Tot i la seva joventut és un dels noms que trepitgen més fort al panorama actoral català. Cinema (Incerta Glòria, Truman, Any de Gràcia…), televisió (El cor de la ciutat, Ebre…) i teatre (Jo mai, i recentment Be God Is) són els seus terrenys habituals i a tots ells ha demostrat la seva solvència.

El muntatge ha estat dirigit per Lali Álvarez, que també és l’autora del text. Al Postfunció (que tindrà lloc després de cadascuna de les obres del Festival), ha explicat que per escriure’l va parlar personalment amb la mare de Giulani, i va donar la volta a la idea inicial de fer una antítesi entre dos personatges (Giulani i el seu assassí) per transformar-lo en un monòleg que dóna tot el protagonisme a la víctima. Álvarez i Pla van treballar el text durant dos anys abans d’estrenar-lo, i el resultat d’aquest intens esforç és clarament visible en la posada en escena, impecable en tots els aspectes.

Divendres, Les dones sàvies

El proper espectacle teatral del Fresc Festival será divendres 7 de juliol, a les 22h, amb Les dones sàvies, una comèdia de Molière adaptada als nostres dies interpretada per Ricard Farré i Enric Cambray, i que va aconseguir molt bones critiques de públic i premsa durant la temporada a Barcelona. La representació tindrà lloc a l’amfiteatre de l’Espai Cultura de la Fundació Sabadell 1859.

Foto portada: Oriol Pla, en acció. Autor: R.Benet.