Foto portada: els membres impulsors de la iniciativa. Autor: cedida.

‘Sabadell en Xarxa’: la sortida del comerç local per vendre en línia i distribuir els productes

Les tres principals entitats de comerciants de Sabadell, i també el Gremi d’Hostaleria, s’uneixen en una iniciativa per fer força conjuntament. Es diu ‘Sabadell en Xarxa’ i vol impulsar tant la venda en línia com la distribució de productes del comerç i la restauració local. D’entrada l’entitat apostarà per potenciar els canals de venda en línia i també ha arribat a un acord per potenciar la distribució de mercaderies a través de bicicleta per la ciutat.

L’entitat s’ha constituït amb l’impuls de Ca n’Oriac Comerç, Comerç Creu i Sabadell Comerç Centre i es planteja com el “pal de paller” que pugui aglutinar i coordinar el comerç local, sense treure personalitat ni autonomia a cada una de les entitats ja existents.

“El sector comercial tenim necessitats i reptes comuns, així que la millor manera d’afrontar-los es cooperant, unint esforços i com el nom indica, treballant enxarxats….”, declara el president de la nova entitat i president de Ca n’Oriac Comerç, Miguel Tello.

El principal repte està clar, més encara des de la irrupció de la pandèmia: la “transformació digital” i les seves conseqüències: si el client no compra a la botiga o el local, cal portar-li la compra a casa. I és que en els darrers anys, ja abans de la pandèmia, el comerç en línia ha patit una forta “embranzida”. Una empenta que el confinament dur entre març i maig de l’any passat va accelerar de forma sobtada. En aquell moment, el comerç local va sortint endavant com va poder:

“La majoria d’empreses comercials de la ciutat van poder seguir prestant els seus serveis i distribuint els seus productes a traves d’eines digitals, algunes consolidades com pàgines web o portals de venda a distància i d’altres improvisades,  amb aplicacions com l’Slowshoppig.cat”, el ‘Sabadell t’ho porta a casa’ impulsat per l’Ajuntament, o inclús el propi whatsapp personal”, diu la nova entitat.

Però ara, i vist que la venda en línia ha arribat per quedar-se, ‘Sabadell en xarxa’ vol reforçar la digitalització i caminar cap a la ‘omnicanalitat’. És a dir ser presents, amb la màxima igualtat d’oportunitats que les grans plataformes, a tots els canals de venda. Fa temps que plataformes com Amazon o Aliexpress preocupen i ocupen més el comerç local que el seu tradicional competidor: les grans superfícies. Mentre segueixen denunciant la seva competència deslleial de les plataformes tots nivells, plantegen alternatives. Així a través de ‘Sabadell en xarxa’ s’integrarà l’oferta comercial local als portals Cliccat.cat i CorreosMarket.es.

“Són plataformes que ens han de permetre innovar i experimentar per oferir un nou ventall de possibilitats comercials”, declara Josep Maria Porta, secretari de Sabadell en Xarxa i president de Sabadell Comerç Centre.

Una de les primeres accions, per completar tot el procés de venda, ve pel cantó de la distribució. La nova entitat ha arribat a un acord per distribuir mercaderies a través de la cooperativa La Sarrià, que porta les compres al domicili dels clients a través de bicicletes de càrrega. “Una solució ecològica, socialment responsable i de proximitat”, apunten des de Sabadell en Xarxa. Els comerços adherits a Sabadell Comerç Centre, Ca n’Oriac Comerç o Comerç Creu tenen avantatges per contractar el servei. “Sabadell en Xarxa vol dotar d’avantatges i donar eines als comerços associats per diferenciar-se, per innovar i seguir generant valor, en l’àmbit econòmic però també en l’àmbit social, ambiental i de relació amb la ciutat i veïns”, declara Montse Navarro, secretària de l’entitat i presidenta de Comerç Creu.

El comerç local, resistent

Des de la irrupció de la crisi del coronavirus, el comerç local ha mostrat una gran resistència, segons tots els indicadors i estudis realitzats, tant a nivell local com comarcal i general. De fet, hi ha hagut pocs tancaments comercials i, especialment als eixos comercials i als barris més perifèrics, el comerç de proximitat i del dia a dia n’han sortit reforçats.

Tot i així, el salt digital s’ha vist com una realitat a la que no se li pot donar l’esquena. Experiències anteriors, com el directori coordinat per l’Ajuntament, Sabadell t’ho porta a casa, es van mostrar com pocs útils, segons els propis comerciants. A banda del que pugui fer cada botiga o comerç pel seu cantó, Sabadell en Xarxa és l’intent comercial de plantar cara a aquesta necessitat de digitalització que comença en una pantalla (sigui de mòbil, ordinador o tauleta) i acaba recollint un bé en un punt de recollida o bé a la porta de casa o a la feina.

Més informació:

Foto portada: els membres impulsors de la iniciativa. Autor: cedida.

Comments are closed.