La xarxa de ciutats mitjanes europees Eurotowns s’ha reunit a Sabadell per celebrar un extens programa d’activitats i ponències els dies 6, 7 i 8 de novembre. Eurotowns és una iniciativa que agrupa 19 ciutats europees d’entre 50 i 200 mil habitants perquè tinguin un paper important en la vida econòmica i social d’Europa. En aquest marc, una de les activitats ha consistit en una conferència entre quatre experts sobre com impulsar i liderar polítiques industrials al territori.
PUBLICITAT
PUBLICITAT
La jornada ha tingut com a objectiu enriquir el debat sobre el paper de les ciutats mitjanes en la promoció de polítiques industrials, posant èmfasi en l’impuls cap a un futur més verd i sostenible. L’activitat ha comptat amb la presència de la Irene Navarro, coordinadora de la gestió tècnica del Pla Estratègic Metropolità de Barcelona, Carles Rivera, del Pacte Industrial de la Regió Metropolitana, l’Oriol Mestre, tècnic coordinador d’indústria del Consell Comarcal del Vallès Occidental i Sergio Martínez, director de Hubb30.
Cada intervenció ha incorporat elements referents a propostes d’àmbit productiu, formatiu i d’innovació, sempre posant la mirada en la sostenibilitat com a eix vertebrador de les propostes de la jornada. Una de les enteses principals entre els ponents ha estat la necessitat d’augmentar la inversió pública, fonamental per assegurar un model de prosperitat i accelerar la innovació.
“Tal i com esmenta l’Informe Draghi, en matèria industrial, la Unió Europea perd pistonada respecte EUA i la Xina, per tant es proposa fixar el 5 per cent del PIB europeu a la inversió, a més d’augmentar l’autonomia estratègica a l’exterior”, argumenta Rivera.
Pel que fa la ciutat de Sabadell i al teixit industrial de la comarca, el coordinador del Consell Comarcal, Oriol Mestre, ha fet una anàlisi de l’evolució de la importància de la indústria a la comarca, fent èmfasi en què actualment a Catalunya, el 20 per cent del teixit industrial es desenvolupa al Vallès Occidental, el 10 per cent a Sabadell.
Una xifra que, al seu parer, denota la importància de les ciutats mitjanes, a més dels beneficis que comporta a la ciutadania: ocupació i feina. Això també ho reafirma Rivera, recalcant que apostar per un teixit industrial fort com el del Vallès, permetrà crear més llocs de treball amb millors condicions i així lluitar contra la precarietat laboral.
L’educació i formació, trascendentals pel futur
Una de les claus de la jornada han estat les exposicions sobre l’educació i formació, que tots conflueixen a remarcar com “imprescindible” per impulsar la indústria. Navarro ha explicat que l’educació s’ha d’adaptar i enfocar al mercat de treball i a les demandes laborals del territori, així com potenciar les branques STEM (ciències, tecnologia, enginyeria i matemàtiques).
En aquesta línia, Carles Rivera afegeix que no només s’hauria de potenciar la FP, sinó que també s’han de dissenyar programes i generar una força educativa que inciti a les noves generacions cap a la indústria. Una de les debilitats del sector que comparteix Oriol Mestre és la pèrdua de coneixement i la tercialització d’activitats amb poc valor afegit.
“L’educació s’ha d’enfocar i actualitzar al mercat laboral del territori, així com potenciar els STEM i la formació professional, però també els centres de recerca”, subratlla Navarro
Rivera qualifica de molt positiu que universitats com la UAB porti a terme una metodologia d’aprenentatge basat en reptes, en els quals els estudiants treballen reptes d’associacions i empreses del sector industrial en àmplies matèries, per així conscienciar quin és l’impacte en el teixit, sempre lligat a una visió ecològica cap a la descarbonització.
Reptes i propostes, a mig termini
A banda de la formació i educació, sobre quines branques pot treballar el sector industrial per enfortir-se? Una de les claus que esmenta Carles Rivera és seguir la línia de l’Informe Draghi i pujar al 5 per cent el destinat a la inversió per guanyar competitivitat, innovació I+D+I i permetre una UE més independent. Tanmateix, ha subratllat la millora de les infraestructures dels polígons on es desenvolupin les activitats econòmiques i impulsar la descarbonització, apostant per un teixit industrial verd i sostenible, tal i com també ha esmentat Navarro, facilitar la reconversió i digitalització del sector.
D’altra banda, Sergio Martínez, director del Hubb30, ha accentuat que s’haurien d’establir polítiques públiques que augmentin les inversions, impulsar un transport públic de ferrocarril verd i sostenible que conecti les diferents zones industrialitzades. Un d’aquests exemples seria el Corredor Mediterrani, per a afavorir el transport de mercaderies i un flux més ràpid i eficient, fomentant la competitivitat i innovació:
“Fa falta més inversió en el transport públic en general. Esperem que en el futur, amb l’ajuda de la Unió Europea es pogui completar el Corredor Mediterrani, apostant per un transport públic i sostenible”, respon Martínez a una pregunta del públic.
Pel que fa a la visió d’Oriol Mestre, un dels reptes és la transformació del teixit productiu local, mirar de captar talent i establir una política industrial coordinada i efectiva, amb una governança conjunta del territori. Esmenta que una de les oportunitats que s’obren és la capacitat per localitzar i ampliar nova activitat de nova industrialització.
Foto de portada: Un dels torns de les ponències. Autor: Albert P